Zone.college en JOUW® bureau bouwen al jarenlang samen aan een sterk merk binnen de onderwijssector. De aftrap hiervan vond plaats in 2017. De Groene Welle en AOC Oost fuseerden, waardoor een geheel nieuwe merk ontwikkeld werd. Inclusief merknaam, huisstijl, propositie en corporate beeldconcepten.
Vijf jaar later is het voor Zone.college tijd voor vernieuwing. Een frisse wind, in merk en stijl.
In de afgelopen jaren ontstonden er in het gebruik (te)veel vertakkingen van het oorspronkelijke merk. Het concept vervaagde, de focus ging verloren en de samenhang tussen middelen, campagnes en stijlen van de opleidingsvormen verminderde. Wat is nou écht de stijl van Zone.college?
Daarom actualiseerden wij het merk. Van vmbo tot mbo. Van lettertype, tot beeldconcept. Zo gaat Zone.college vanaf 2022 weer helemaal mee met de tijd.
Het oorspronkelijke concept? Dat is nog steeds sterk: in en buiten je (comfort)zone stappen. Ook binnen deze evolutie van de huisstijl namen we deze insteek als basis.
De uitgangspunten, achterliggende ideeën en concepten rondom het merk Zone.college zijn afkomstig uit de organisatie zelf. Destijds verzameld tijdens schoolpleinsessies, waarbij we in gesprekken gingen met meer dan 100 leerlingen. En een tiental sessies met verschillende schoolbesturen. Dat was toen nodig om twee scholen bij elkaar te brengen. Ook nu benutten we deze input.
De wens van Zone.college; de kern van de stijl behouden, maar een behoorlijke opfrisbeurt geven. Een moderniseringsslag vanaf het concept. Met daarbij ook een doorvertaling in de verschillende communicatiemiddelen.
Gezien onze betrokkenheid in het oorspronkelijke merkproject was het logisch dat wij ook déze evolutie zouden oppakken. Kennis van de achtergrond, het merk en de doelgroepen gaf ook nu de beste basis voor de evolutie van het merk.
De uitdaging
Behouden wat goed is, maar ook genoeg doorontwikkelen. Vasthouden aan de sterke onderdelen van het merk en tóch een nieuwe stap zetten die creatief en anders genoeg is. Dit was een behoorlijke uitdaging. Want van nature heb je namelijk de neiging om óf teveel vast te houden aan het oude, óf teveel te innoveren.
De perfecte balans vinden was hierin essentieel. Deze nieuwe samenhang tussen middelen, campagnes en stijlen creëren ging daarom ook zeker niet over één nacht ijs.
De oplossing
Voorheen waren alle onderdelen van Zone.college opgesplitst. Bewust stappen we hier vanaf. We gaan werken vanuit één Zone.college. Eén centrale aanbieder van ‘een leven lang aan ontwikkeling’. Van middelbare school tot cursussen en opleidingen voor volwassenen en bedrijven. Het zorgen voor meer eenheid was hierin de sleutel tot succes.
De huisstijl 2.0 draait dus om het opnieuw samenbrengen van alle verschillende opleidingen, doelgroepen en eigenlijk Zone.college als centraal merk. Het uitgangspunt hierbij is ook hier weer ‘het merkconcept’. Met naam en logo.
Tegelijkertijd hebben we wel te maken met verschillen in doelgroepen. Gelukkig zitten er binnen dit ene merk voldoende nuanceverschillen om in te spelen op deze doelgroepen.
De (comfort)zone, die in het logo is gesymboliseerd in de ‘stip’. De zone waar je als leerling, student of cursist in stapt, of misschien in wíl stappen in de toekomst. De comfortzone waar je even buiten treedt, om vervolgens een nieuwe comfortzone te creëren, omdat je je kennis en kunde uitbreidt.
Dit is eigenlijk voor alle doelgroepen gelijk. Of je nu vmbo’er bent, of iemand die zich na 15 jaar professionele ervaring wil omscholen naar een andere ‘zone’. De zone symboliseren we dus met een stip of cirkel en vormen bij zowel het vmbo als mbo weer het uitgangspunt voor de look & feel.
VMBO
Wij zijn hier bewust bij het oorspronkelijke idee gebleven. In dit geval staan de karakters, de zogenoemde hero’s, buiten het grid aan zones en bollen. De doelgroep is nog ‘zoekende’ naar wat het best bij hem of haar past. Daarom (en voor wat extra speelsheid) zijn de bollen in het grid ook verschillend van elkaar. Soms een gekleurde bol, soms met een voorwerp/prop, soms een cirkel, soms een afbeelding.
Om de huisstijl de gewenste actuele en moderne uitstraling te geven, hebben we ook kritisch gekeken naar de fonts die werden gebruikt. Met deze insteek in ons achterhoofd kozen we in de evolutie om een geschreven font aan te passen, zodat de stijl past bij de huidige tijdsgeest.
Qua kleurgebruik hebben we niet veel nieuwe elementen geïntroduceerd, maar alleen gezorgd dat deze beter terugkwamen in het geheel. De oorspronkelijk gekozen kleuren passen goed bij de jonge doelgroep.
MBO
Bij het MBO ontwikkelt de student zich binnen een zone. Hij of zij heeft dus ook de focus op een specifieke zone, zoals de agro.zone, groen.zone of de paard.zone. Die focus binnen een zone, symboliseren we met een masker van bollen. Met dit masker brengen we focus aan op de student in zijn of haar zone. En is dus precies andersom in vergelijking met het vmbo-concept, waarbij de leerling (nog) buiten de zones staat.
Het voordeel van deze maskers? Ze zijn breed toepasbaar, om allerlei specifieke delen uit binnen zones uit te lichten. Hierbij kan je denken aan een foto van iemand in het werkveld, stage of opleiding.
Simpel gezegd; een visuele stijl waar Zone.college de komende jaren weer trots mee kan communiceren! Waarbij de sterke oorsprong is behouden maar tegelijkertijd voldoende is geïnnoveerd naar de toekomst. Precies wat we wilden bereiken. Een Look & Feel die het merk samenbrengt als geheel, aansluit op de huidige tijd en beleefwereld van de doelgroepen en zich goed leent voor onderscheidende communicatie.
Concreet kwam dit neer op;