• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Zo maak je van je webwinkel een succes! 

  • maart 2021

Zo maak je van je webwinkel een succes! 


Altijd blijven leren en innoveren. Dat vinden we belangrijk bij JOUW® bureau. Eigen ontwikkeling is daar ook een onderdeel van. Om onze kennis te verdiepen, volgden online marketeer Joanne en content marketeer Caecilia de Frankwatching cursus E-commerce & webshops.

Consumenten winkelen steeds meer online, helemaal nu. Dit maakt het starten van een eigen webshop een interessante optie. Maar vergis je niet, een goede webshop begin je niet zomaar, hier komt veel bij kijken. Hoe start je een succesvolle webshop? En waar moet je rekening mee houden? We geven je graag wat inzicht.

E-commerce strategie

Het begint bij een sterke basis: je e-commerce strategie. Wat wil je bereiken met je webshop en zijn deze doelen ook realiseerbaar? Vervolgens komt de doelgroep aan bod. Waar bevinden ze zich en hoe bereik je hen het beste? Om hier inzicht in te krijgen speelt gedrag een belangrijke rol. Breng dit goed in kaart, bijvoorbeeld door het opstellen van buyer persona’s. Beschrijf vervolgens de hele customer journey. Zo weet je namelijk precies via welke touchpoints jij je klant kan bereiken. En belangrijker misschien nog: via welke kanalen! De vervolgstap is content creëren die relevant is voor jouw doelgroep. Content die raakt.

een gloeilamp met daaromheen een mindmap

Het juiste platform

Welk e-commerce platform voor jou het meest geschikt is? Daar is geen universeel antwoord op te geven. Dit is namelijk afhankelijk van diverse factoren. Natuurlijk helpen we je graag op weg. Daarom zetten we een aantal van de populairste e-commerce platformen voor je op een rijtje.

WooCommerce

Qua gebruiksgemak is WooCommerce het populairste platform wereldwijd. Ook in Nederland kiezen veel ondernemers voor dit platform. Alles wat je nodig hebt als webshop eigenaar vind je hier. Een groot voordeel is dat WooCommerce over een WordPress plugin beschikt. Je kunt dus allerlei features van WordPress gebruiken. Daarnaast zijn er nog veel meer plugins die handig van pas komen. Ook fijn: een eenvoudige WooCommerce webshop is redelijk gemakkelijk op te zetten en gratis. Je betaalt wel voor hosting, onderhoud en sommige plugins. Er zijn ook talloze verbindingen met boekhoudsystemen, kassasystemen en magazijnmanagementsystemen. Ideaal dus! Enkele nadelen. Een goede hostingprovider vinden is van groot belang. Houd er ook rekening mee dat WooCommerce in de VS ontwikkeld is en daarom niet geoptimaliseerd is voor de Europese markt. Er zijn soms andere plug-ins nodig als je jouw producten op de Nederlandse markt wilt verkopen. Wetteksten voor zaken als algemene voorwaarden, over gegevensbescherming, herroepingvoorschriften en verzending zijn niet inclusief. Ieder platform heeft zijn voor- en nadelen, maar vooral voor kleine tot middelgrote winkels is WooCommerce de beste keuze. Met een paar klikken beschik je over je eigen webshop.

Shopify

In Nederland is Shopify een van de snelst groeiende e-commerce platformen. Simpel, strak en makkelijk in gebruik is misschien wel de beste omschrijving. Het is een alles-in-één platform voor zowel beginners als professionals. Het enige wat je nodig hebt om hier een webwinkel op te richten is een webbrowser. Je hoeft je hier dan ook niet druk te maken over zaken als programmeren en hostingservice. Je meldt je aan, kiest een sjabloon, een betaalmethode en uploadt al je producten. De voordelen? Simpel in gebruik, beschikt over online marketing mogelijkheden en je hebt de keuze uit responsieve designs. Dingen om rekening mee te houden: de prijs, check of Shopify de juiste integraties heeft. Ben je van plan om regelmatig blogs te plaatsen? Dan is dit niet het beste platform.

Magento

Magento staat op de derde plek als het gaat om meest gebruikte e-commerceplatformen. De flexibiliteit en de uitbreidbaarheid van Magento worden vaak genoemd als redenen om voor dit platform te kiezen. Je hebt de mogelijkheid om veel functies aan je webshop toe te voegen. Dit is dan ook de reden dat veel snelgroeiende bedrijven kiezen voor Magento. Het is een open source platform. Dit betekent dat het enorm schaalbaar is, ideaal voor groeiende bedrijven. Er worden continu nieuwe extensies gemaakt. Magento is wereldwijd bekend en is mobielvriendelijk. Houd er rekening mee dat het laten ontwikkelen van een shop in Magento een fikse investering kan zijn. Dit is vaak waarom grotere webshops kiezen voor dit platform. Een ander nadeel is dat Magento redelijk complex is. Enige kennis van codering is gewenst.

Usability en user experience

Deze termen worden regelmatig door elkaar gehaald en gebruikt. Hoewel ze nauw verbonden zijn met elkaar, zijn het wel twee individuele graadmeters om een webshop of website te beoordelen. De letterlijke vertaling van usability is gebruiksvriendelijkheid. Hier draait het dus om het gebruik van de website. Is er een duidelijke structuur? Zijn bepaalde zaken gemakkelijk vindbaar? Gaat het over user experience, dan hebben we het over de gebruikerservaring. Let wel, usability is een onderdeel van de gehele user experience. Snap je het nog? Goed zo! Voor de UX zijn diverse factoren van invloed. Denk aan het visuele design, alle teksten, de functionaliteit en interactie. Het draait dus allemaal om de juiste balans.

Fulfilment

Een veelgestelde vraag: is fulfilment interessant voor mijn webshop? Het grote voordeel is dat het volledige afhandelingsproces van je webshop wordt uitbesteed. Dit betekent dat je geen tijd kwijt bent aan het verpakken en verzenden van producten. En je hebt geen eigen opslagruimte nodig. Een ander aspect waar je zeker van bent: een snelle levering.

Hoe gaat dat in zijn werk? Zodra iemand een bestelling plaats wordt dit gecommuniceerd naar jouw e-fulfilment dienstverlener. Hij verzamelt de artikelen, verpakt ze en verzorgt de verzending. Ook retourzendingen worden hier afgehandeld. De aankopen online nemen toe. Een belangrijke vraag is dus: investeer je zelf in een magazijn of besteed je het logistieke proces uit? Fulfilment in eigen beheer brengt een aantal voordelen met zich mee. Denk aan een voordeliger kostenplaatje. Je hebt controle over je eigen voorraad en bent niet afhankelijk van een derde partij. Die voordelen gelden eveneens voor de andere kant. Besteed je het uit, dan biedt het de mogelijkheid om je volledig te focussen op de marketing van je webshop.

Uitstekende service

De online wereld is een redelijk transparante plek, maar sinds de komst van sociale media speelt je zakelijke reputatie een nog belangrijkere rol. Tevreden klanten zijn de beste vorm van marketing. Behandel je klanten exceptioneel goed en de kans is groot dat ze het woord verspreiden en je aanbevelen bij anderen. Dankzij eersteklas service heb je de mogelijkheid een bedrijf op te bouwen waar terugkerende klanten een groot deel van je omzet genereren

Maak van je klanten ambassadeurs. Deel regelmatig reviews van je klanten om de verkopen van je website te stimuleren.

Geld in het laatje

Eenmaal alles geregeld? Ga er goed voor zitten en bepaal je prijzen. Houd rekening met de inkoopprijs van je producten, maar breng ook alle overige kosten die je maakt goed in kaart. Neem vooral ook eens een kijkje bij concurrenten om te zien welke prijzen zij hanteren.

Vraag je dus af: is jouw webshop optimaal ingericht? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je een andere vraag? Neem gerust contact op. Vinden we leuk!

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Blog

Sneaky storytelling

De wondere wereld van storytelling
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Fun

McLunch!

Burgers voor de buikjes ...
  • Inhakers

JOUW® Clichédag

Met een knipoog ;)
  • Leesvoer

Leesvoer #18

Voice nu nog maar goed voor een half procent van de e-commerce verkopen
Dutchcowboys
Snapchat lanceert nu ook filters voor honden
Dutchcowboys
Marketing moet in 2019 terug naar de basis
Marketingfacts
Hé Google, wat kan ik optimaliseren om de omzet te verhogen?
Frankwatching
Influencer Marketing: zo kies je de juiste KPI's/
Frankwatching
  • Case

Triflex bedrijft architectuur

magazine XCHANGE
  • New Release

Logo evolutie Automobielsportclub de IJsselrijders

Een nieuw jasje...
  • Inspiratie

Rothko

Met dit wisselvallige weer snakken wij wel naar ...
  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Zo maak je van je webwinkel een succes! 

  • maart 2021

Zo maak je van je webwinkel een succes! 


Altijd blijven leren en innoveren. Dat vinden we belangrijk bij JOUW® bureau. Eigen ontwikkeling is daar ook een onderdeel van. Om onze kennis te verdiepen, volgden online marketeer Joanne en content marketeer Caecilia de Frankwatching cursus E-commerce & webshops.

Consumenten winkelen steeds meer online, helemaal nu. Dit maakt het starten van een eigen webshop een interessante optie. Maar vergis je niet, een goede webshop begin je niet zomaar, hier komt veel bij kijken. Hoe start je een succesvolle webshop? En waar moet je rekening mee houden? We geven je graag wat inzicht.

E-commerce strategie

Het begint bij een sterke basis: je e-commerce strategie. Wat wil je bereiken met je webshop en zijn deze doelen ook realiseerbaar? Vervolgens komt de doelgroep aan bod. Waar bevinden ze zich en hoe bereik je hen het beste? Om hier inzicht in te krijgen speelt gedrag een belangrijke rol. Breng dit goed in kaart, bijvoorbeeld door het opstellen van buyer persona’s. Beschrijf vervolgens de hele customer journey. Zo weet je namelijk precies via welke touchpoints jij je klant kan bereiken. En belangrijker misschien nog: via welke kanalen! De vervolgstap is content creëren die relevant is voor jouw doelgroep. Content die raakt.

een gloeilamp met daaromheen een mindmap

Het juiste platform

Welk e-commerce platform voor jou het meest geschikt is? Daar is geen universeel antwoord op te geven. Dit is namelijk afhankelijk van diverse factoren. Natuurlijk helpen we je graag op weg. Daarom zetten we een aantal van de populairste e-commerce platformen voor je op een rijtje.

WooCommerce

Qua gebruiksgemak is WooCommerce het populairste platform wereldwijd. Ook in Nederland kiezen veel ondernemers voor dit platform. Alles wat je nodig hebt als webshop eigenaar vind je hier. Een groot voordeel is dat WooCommerce over een WordPress plugin beschikt. Je kunt dus allerlei features van WordPress gebruiken. Daarnaast zijn er nog veel meer plugins die handig van pas komen. Ook fijn: een eenvoudige WooCommerce webshop is redelijk gemakkelijk op te zetten en gratis. Je betaalt wel voor hosting, onderhoud en sommige plugins. Er zijn ook talloze verbindingen met boekhoudsystemen, kassasystemen en magazijnmanagementsystemen. Ideaal dus! Enkele nadelen. Een goede hostingprovider vinden is van groot belang. Houd er ook rekening mee dat WooCommerce in de VS ontwikkeld is en daarom niet geoptimaliseerd is voor de Europese markt. Er zijn soms andere plug-ins nodig als je jouw producten op de Nederlandse markt wilt verkopen. Wetteksten voor zaken als algemene voorwaarden, over gegevensbescherming, herroepingvoorschriften en verzending zijn niet inclusief. Ieder platform heeft zijn voor- en nadelen, maar vooral voor kleine tot middelgrote winkels is WooCommerce de beste keuze. Met een paar klikken beschik je over je eigen webshop.

Shopify

In Nederland is Shopify een van de snelst groeiende e-commerce platformen. Simpel, strak en makkelijk in gebruik is misschien wel de beste omschrijving. Het is een alles-in-één platform voor zowel beginners als professionals. Het enige wat je nodig hebt om hier een webwinkel op te richten is een webbrowser. Je hoeft je hier dan ook niet druk te maken over zaken als programmeren en hostingservice. Je meldt je aan, kiest een sjabloon, een betaalmethode en uploadt al je producten. De voordelen? Simpel in gebruik, beschikt over online marketing mogelijkheden en je hebt de keuze uit responsieve designs. Dingen om rekening mee te houden: de prijs, check of Shopify de juiste integraties heeft. Ben je van plan om regelmatig blogs te plaatsen? Dan is dit niet het beste platform.

Magento

Magento staat op de derde plek als het gaat om meest gebruikte e-commerceplatformen. De flexibiliteit en de uitbreidbaarheid van Magento worden vaak genoemd als redenen om voor dit platform te kiezen. Je hebt de mogelijkheid om veel functies aan je webshop toe te voegen. Dit is dan ook de reden dat veel snelgroeiende bedrijven kiezen voor Magento. Het is een open source platform. Dit betekent dat het enorm schaalbaar is, ideaal voor groeiende bedrijven. Er worden continu nieuwe extensies gemaakt. Magento is wereldwijd bekend en is mobielvriendelijk. Houd er rekening mee dat het laten ontwikkelen van een shop in Magento een fikse investering kan zijn. Dit is vaak waarom grotere webshops kiezen voor dit platform. Een ander nadeel is dat Magento redelijk complex is. Enige kennis van codering is gewenst.

Usability en user experience

Deze termen worden regelmatig door elkaar gehaald en gebruikt. Hoewel ze nauw verbonden zijn met elkaar, zijn het wel twee individuele graadmeters om een webshop of website te beoordelen. De letterlijke vertaling van usability is gebruiksvriendelijkheid. Hier draait het dus om het gebruik van de website. Is er een duidelijke structuur? Zijn bepaalde zaken gemakkelijk vindbaar? Gaat het over user experience, dan hebben we het over de gebruikerservaring. Let wel, usability is een onderdeel van de gehele user experience. Snap je het nog? Goed zo! Voor de UX zijn diverse factoren van invloed. Denk aan het visuele design, alle teksten, de functionaliteit en interactie. Het draait dus allemaal om de juiste balans.

Fulfilment

Een veelgestelde vraag: is fulfilment interessant voor mijn webshop? Het grote voordeel is dat het volledige afhandelingsproces van je webshop wordt uitbesteed. Dit betekent dat je geen tijd kwijt bent aan het verpakken en verzenden van producten. En je hebt geen eigen opslagruimte nodig. Een ander aspect waar je zeker van bent: een snelle levering.

Hoe gaat dat in zijn werk? Zodra iemand een bestelling plaats wordt dit gecommuniceerd naar jouw e-fulfilment dienstverlener. Hij verzamelt de artikelen, verpakt ze en verzorgt de verzending. Ook retourzendingen worden hier afgehandeld. De aankopen online nemen toe. Een belangrijke vraag is dus: investeer je zelf in een magazijn of besteed je het logistieke proces uit? Fulfilment in eigen beheer brengt een aantal voordelen met zich mee. Denk aan een voordeliger kostenplaatje. Je hebt controle over je eigen voorraad en bent niet afhankelijk van een derde partij. Die voordelen gelden eveneens voor de andere kant. Besteed je het uit, dan biedt het de mogelijkheid om je volledig te focussen op de marketing van je webshop.

Uitstekende service

De online wereld is een redelijk transparante plek, maar sinds de komst van sociale media speelt je zakelijke reputatie een nog belangrijkere rol. Tevreden klanten zijn de beste vorm van marketing. Behandel je klanten exceptioneel goed en de kans is groot dat ze het woord verspreiden en je aanbevelen bij anderen. Dankzij eersteklas service heb je de mogelijkheid een bedrijf op te bouwen waar terugkerende klanten een groot deel van je omzet genereren

Maak van je klanten ambassadeurs. Deel regelmatig reviews van je klanten om de verkopen van je website te stimuleren.

Geld in het laatje

Eenmaal alles geregeld? Ga er goed voor zitten en bepaal je prijzen. Houd rekening met de inkoopprijs van je producten, maar breng ook alle overige kosten die je maakt goed in kaart. Neem vooral ook eens een kijkje bij concurrenten om te zien welke prijzen zij hanteren.

Vraag je dus af: is jouw webshop optimaal ingericht? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je een andere vraag? Neem gerust contact op. Vinden we leuk!

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Blog

Sneaky storytelling

De wondere wereld van storytelling
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Website Jochem voor Ogen

Website Jochem voor Ogen
  • Leesvoer

SEO – Leesvoer #164

6 gouden SEO-tips om te scoren in e-commerce
Frankwatching
Horizontale SEO
Frankwatching
De zeven SEO trends van 2022
Emerce
Content optimaliseren met E-A-T: bouw aan je Google-posities
Frankwatching
Voice Search: 10 manieren om jouw site te optimaliseren voor toekomstig SEO succes
Searchenginejournal
  • Behind the scenes
  • BTC

Fotografie brasserie Mijn Modewereld

We zijn vandaag @ Mijn Modewereld om de fotografie te verzorgen van ...
  • Fun

Feboss sloffen

Dag van de baas
  • New Release

Masterkey Huisstijl

Masterkey Huisstijl
  • New Release

Clofers Look & Feel

Hun droom: een vakantiepark in Nassfeld Oostenrijk
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl