- maart 2021
Zo maak je van je webwinkel een succes!
E-commerce strategie
Het begint bij een sterke basis: je e-commerce strategie. Wat wil je bereiken met je webshop en zijn deze doelen ook realiseerbaar? Vervolgens komt de doelgroep aan bod. Waar bevinden ze zich en hoe bereik je hen het beste? Om hier inzicht in te krijgen speelt gedrag een belangrijke rol. Breng dit goed in kaart, bijvoorbeeld door het opstellen van buyer persona’s. Beschrijf vervolgens de hele customer journey. Zo weet je namelijk precies via welke touchpoints jij je klant kan bereiken. En belangrijker misschien nog: via welke kanalen! De vervolgstap is content creëren die relevant is voor jouw doelgroep. Content die raakt.
Het juiste platform
Welk e-commerce platform voor jou het meest geschikt is? Daar is geen universeel antwoord op te geven. Dit is namelijk afhankelijk van diverse factoren. Natuurlijk helpen we je graag op weg. Daarom zetten we een aantal van de populairste e-commerce platformen voor je op een rijtje.
WooCommerce
Qua gebruiksgemak is WooCommerce het populairste platform wereldwijd. Ook in Nederland kiezen veel ondernemers voor dit platform. Alles wat je nodig hebt als webshop eigenaar vind je hier. Een groot voordeel is dat WooCommerce over een WordPress plugin beschikt. Je kunt dus allerlei features van WordPress gebruiken. Daarnaast zijn er nog veel meer plugins die handig van pas komen. Ook fijn: een eenvoudige WooCommerce webshop is redelijk gemakkelijk op te zetten en gratis. Je betaalt wel voor hosting, onderhoud en sommige plugins. Er zijn ook talloze verbindingen met boekhoudsystemen, kassasystemen en magazijnmanagementsystemen. Ideaal dus! Enkele nadelen. Een goede hostingprovider vinden is van groot belang. Houd er ook rekening mee dat WooCommerce in de VS ontwikkeld is en daarom niet geoptimaliseerd is voor de Europese markt. Er zijn soms andere plug-ins nodig als je jouw producten op de Nederlandse markt wilt verkopen. Wetteksten voor zaken als algemene voorwaarden, over gegevensbescherming, herroepingvoorschriften en verzending zijn niet inclusief. Ieder platform heeft zijn voor- en nadelen, maar vooral voor kleine tot middelgrote winkels is WooCommerce de beste keuze. Met een paar klikken beschik je over je eigen webshop.
Shopify
In Nederland is Shopify een van de snelst groeiende e-commerce platformen. Simpel, strak en makkelijk in gebruik is misschien wel de beste omschrijving. Het is een alles-in-één platform voor zowel beginners als professionals. Het enige wat je nodig hebt om hier een webwinkel op te richten is een webbrowser. Je hoeft je hier dan ook niet druk te maken over zaken als programmeren en hostingservice. Je meldt je aan, kiest een sjabloon, een betaalmethode en uploadt al je producten. De voordelen? Simpel in gebruik, beschikt over online marketing mogelijkheden en je hebt de keuze uit responsieve designs. Dingen om rekening mee te houden: de prijs, check of Shopify de juiste integraties heeft. Ben je van plan om regelmatig blogs te plaatsen? Dan is dit niet het beste platform.
Magento
Magento staat op de derde plek als het gaat om meest gebruikte e-commerceplatformen. De flexibiliteit en de uitbreidbaarheid van Magento worden vaak genoemd als redenen om voor dit platform te kiezen. Je hebt de mogelijkheid om veel functies aan je webshop toe te voegen. Dit is dan ook de reden dat veel snelgroeiende bedrijven kiezen voor Magento. Het is een open source platform. Dit betekent dat het enorm schaalbaar is, ideaal voor groeiende bedrijven. Er worden continu nieuwe extensies gemaakt. Magento is wereldwijd bekend en is mobielvriendelijk. Houd er rekening mee dat het laten ontwikkelen van een shop in Magento een fikse investering kan zijn. Dit is vaak waarom grotere webshops kiezen voor dit platform. Een ander nadeel is dat Magento redelijk complex is. Enige kennis van codering is gewenst.
Usability en user experience
Deze termen worden regelmatig door elkaar gehaald en gebruikt. Hoewel ze nauw verbonden zijn met elkaar, zijn het wel twee individuele graadmeters om een webshop of website te beoordelen. De letterlijke vertaling van usability is gebruiksvriendelijkheid. Hier draait het dus om het gebruik van de website. Is er een duidelijke structuur? Zijn bepaalde zaken gemakkelijk vindbaar? Gaat het over user experience, dan hebben we het over de gebruikerservaring. Let wel, usability is een onderdeel van de gehele user experience. Snap je het nog? Goed zo! Voor de UX zijn diverse factoren van invloed. Denk aan het visuele design, alle teksten, de functionaliteit en interactie. Het draait dus allemaal om de juiste balans.
Fulfilment
Een veelgestelde vraag: is fulfilment interessant voor mijn webshop? Het grote voordeel is dat het volledige afhandelingsproces van je webshop wordt uitbesteed. Dit betekent dat je geen tijd kwijt bent aan het verpakken en verzenden van producten. En je hebt geen eigen opslagruimte nodig. Een ander aspect waar je zeker van bent: een snelle levering.
Hoe gaat dat in zijn werk? Zodra iemand een bestelling plaats wordt dit gecommuniceerd naar jouw e-fulfilment dienstverlener. Hij verzamelt de artikelen, verpakt ze en verzorgt de verzending. Ook retourzendingen worden hier afgehandeld. De aankopen online nemen toe. Een belangrijke vraag is dus: investeer je zelf in een magazijn of besteed je het logistieke proces uit? Fulfilment in eigen beheer brengt een aantal voordelen met zich mee. Denk aan een voordeliger kostenplaatje. Je hebt controle over je eigen voorraad en bent niet afhankelijk van een derde partij. Die voordelen gelden eveneens voor de andere kant. Besteed je het uit, dan biedt het de mogelijkheid om je volledig te focussen op de marketing van je webshop.
Uitstekende service
De online wereld is een redelijk transparante plek, maar sinds de komst van sociale media speelt je zakelijke reputatie een nog belangrijkere rol. Tevreden klanten zijn de beste vorm van marketing. Behandel je klanten exceptioneel goed en de kans is groot dat ze het woord verspreiden en je aanbevelen bij anderen. Dankzij eersteklas service heb je de mogelijkheid een bedrijf op te bouwen waar terugkerende klanten een groot deel van je omzet genereren
Maak van je klanten ambassadeurs. Deel regelmatig reviews van je klanten om de verkopen van je website te stimuleren.
Geld in het laatje
Eenmaal alles geregeld? Ga er goed voor zitten en bepaal je prijzen. Houd rekening met de inkoopprijs van je producten, maar breng ook alle overige kosten die je maakt goed in kaart. Neem vooral ook eens een kijkje bij concurrenten om te zien welke prijzen zij hanteren.
Vraag je dus af: is jouw webshop optimaal ingericht? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je een andere vraag? Neem gerust contact op. Vinden we leuk!
Heb je deze ook al gezien?
Communicatieconcept Wensink Beweegt