Ga naar de inhoud
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
Contact

Alles wat je moet weten over hashtags

#174
Datum

30.01.24

Categorie

Blog

In de wereld van social media zijn hashtags een handige troef in je digitale gereedschapskist. Voor meer bereik op je bericht en het bereiken van je doelgroep. Hashtags hebben invloed op de algehele prestaties van social media berichten. Niet voor niets dat ze veel worden gebruikt. In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis, delen we handige tools en vertellen we hoe je ze kunt inzetten op social media.

Wat zijn hashtags en waarom gebruik je het?

Hashtags zijn woorden en cijfers na het #-symbool waarmee inhoud op social media wordt gecategoriseerd en gevolgd. Je kunt ze toevoegen aan social media berichten, biografieën en reacties op de meeste grote platforms, zoals Instagram, Facebook, TikTok, Twitter, LinkedIn, YouTube en Pinterest.

Met deze labels categoriseer jij jouw content en maakt je het vindbaar voor de doelgroep. Zij zijn namelijk opzoek naar content, informatie of inspiratie binnen bepaald thema’s. Met de door jou toegevoegde categorie zorg je ervoor dat jij vindbaar bent in die zoektocht, op het onderwerp waar jij de focus op legt. Dit is direct ook de reden dat het belangrijk is dat je alleen de hashtags gebruikt die écht relevant zijn voor het onderwerp en jouw bedrijf, product of dienst. Je wilt namelijk het liefst gevonden worden door de juiste doelgroep.

Naast vindbaarheid geeft deze handige troef je de mogelijkheid om op een laagdrempelige, eenvoudige en snelle manier in contact te komen met like-minded mensen. Jouw doelgroep. Hiermee kan je bijvoorbeeld een gesprek starten, bewustzijn creëren rondom een bepaald (maatschappelijk) onderwerp of inspelen op het nieuws en de laatste trends. Met name rondom grote gebeurtenissen, evenementen of ‘viral’ gebeurtenissen is de inzet van hashtags interessant.

 

Labels voor je bedrijfsaccount

Voor een zakelijk social media account komen hashtags goed van pas. Zo vergroten ze het bereik van berichten, verbeteren de vindbaarheid van je inhoud, dragen bij aan merkherkenning, promoten campagnes en evenementen en vergemakkelijken analyse en monitoring van berichtpresentaties.

Binnen een social media strategie is het handig om bewust een strategie uit te denken. Dus: waar wil jij vindbaar op zijn, nu én op lange termijn? Daarnaast bestaan er ook een aantal basics die altijd handig zijn om je aan te houden. We zetten ze hieronder op een rijtje.

  • Zorg dat jouw profiel op ‘openbaar’ staat. Anders kan je via jouw hashtags niet gevonden worden door ‘niet-volgers’ en dat is zonde.
  • Zorg dat je hashtags kort, en herkenbaar zijn en goed te onthouden worden door de doelgroep. Rijg niet teveel woorden aan elkaar, want weinig mensen zoeken op die manier.
  • Zorg dat je hashtags relevant én specifiek zijn. Wat zijn termen waar de doelgroep op zou kunnen zoeken? En past dit bij de door jou te posten content?
  • Gebruik een gebalanceerde hoeveelheid.
  • Gebruik geen hashtag puur omdat ze populair of trending zijn, ze moeten bij je passen.

 

Handige tools

Nu we meer weten over deze handige troef, wil je er natuurlijk ook mee aan de slag. Maar welke je moet kiezen, dat blijkt soms een uitdaging. Relevantie is vaak de leidraad in de keuze voor hashtags. Daarnaast is het handig om in te spelen op populariteit en ‘het gesprek’. Maar hoe weet je nou wat er speelt op het moment? Hoe voorkom je dat viral kansen aan je voorbij gaan? En wat doe je als de creativiteit gewoonweg een beetje op is? Gelukkig zijn er genoeg tools die ons hierin een beetje kunnen helpen. Wij hebben er in ieder geval al twee voor je gevonden: RiteTag en Hootsuite. Wat ons betreft de moeite waard om te testen!

RiteTag

Met RiteTag kom je er snel achter welke hashtags op dát moment trending zijn en waar jij op kan inhaken. RiteTag genereert populaire relevante labels op basis van de content die jij upload. Je krijgt te zien welke kernwoorden jouw direct zichtbaarheid kunnen geven, maar ook welke hashtags jou op lange termijn rustige resultaten opleveren.

Hootsuite

Ook bestaan er zogeheten ‘social media listening tools’. Hootsuite is er daar één van. Hootsuite luistert als het ware naar het gesprek dat in jouw social netwerk gaande is. Hiervoor worden zoek streams geanalyseerd. Aan de hand hiervan produceert de tool een lijst met hashtags die bij je passen. Een extra bonus van deze tool: je kan ook direct posts inplannen en publiceren vanuit de tool. Twee vliegen in één klap!

Hashtags per platform

Ieder social media platform is nét even anders. Op Twitter werd vanaf 2007 al gebruik gemaakt van hashtags. Maar wist je dat Pinterest de eerste jaren van hun bestaan het gebruik van het bekende hekje juist standvastig heeft tegengehouden? Het zou niet passen bij de identiteit van hun creatieve platform en het gebruik ervan zou daarom schadelijk zijn voor je bereik. Dit veranderde in 2017 toen Pinterest echt niet meer om het gebruik heen kon. Dit resulteert automatisch ook in een ander gebruik van hashtags. Per kanaal zetten wij enkele good-to-know’s voor je op een rijtje.

 

#LinkedIn

  • Gebruik 3 tot 4 relevante hashtags per bericht.
  • Maak ze relevant voor je bericht, niet alleen voor je merk.
  • 10 of meer hashtags kunnen jouw bereik met 20% tot 40% verminderen.
  • Plaats ze aan het einde van de post, waar mensen ze verwachten.
  • Gebruik hashtags met veel volgers (+100.000), dit heeft een positief effect op het bereik van jouw bericht.
  • Type een ‘#’ gevolgd door het trefwoord in de zoekbalk om het aantal volgers per hashtag te ontdekken.

 

#Twitter

  • Gebruik 1 of maximaal 2 hashtags.
  • Slechts 24% van de tweets bevat hashtags.
  • Tweets met 1 of 2 hashtags genereren 21% meer betrokkenheid dan tweets met 3 of meer hashtags.
  • Slim gebruik van relevante hashtags biedt een uitgelezen kans om moeiteloos meer aandacht te trekken.
  • Hashtags kan je in de tekst verwerken of er na de tweet plaatsen, beide opties zijn gangbaar en effectief.

 

#Instagram

  • Je kunt tot 30 hashtags gebruiken in een post en tot 10 in een Story.
  • Er is geen universeel ‘beste aantal’ hashtags. In de praktijk zie je vaak dat de meeste posts 1 tot 3 labels bevatten.
  • Onderzoek van TrackMaven wijst uit dat berichten met 9 hashtags tot de beste betrokkenheid leiden.
  • Onderzoek van Klear toont aaan dat posts met 2 hashtags de meeste likes genereren.
  • Als je tekst in je Stories gebruikt, sluit deze dan af met de gewenste hashtag voor optimale zichtbaarheid.

 

#Pinterest

  • Gebruik hashtags die goed aansluiten bij de inhoud van de pin.
  • Let op: Pinterest verwerk alleen hashtags in pinbeschrijvingen, op andere plekken werken ze niet.
  • Voeg maximaal 20 relevante hashtags per pin toe, beperk je tot 3-4 relevante hashtags voor een effectieve benadering.
  • Kies slim en ga voor relevantie labels die pinners gebruiken. (Niet: #onzeslaaptipswaarjezomeeinslaapvalt, wel: #slaaptips)
  • Nieuwe pins krijgen voorrang in zoekresultaten. Combineer daarom tijdloze labels met actuele of seizoensgebonden tags (#cadeautips #moederdagcadeau)

 

Een unieke dynamiek bij Facebook

Opmerkelijk genoeg is Facebook het minst interessante platform voor hashtags. Het concept is hier eigenlijk nooit écht doorgebroken. Onderzoek van Buzzsumo bevestigt dat posts zonder labels beter presteren dan die met hashtags. Deze trend kan mogelijk verklaard worden door het feit dat Facebook een sfeer van een privénetwerk creëert, waar vrienden en familie persoonlijke verbindingen onderhouden. Als jouw doel is om meer verkeer en aandacht op Facebook te genereren, ligt de focus eerder op het vergroten van je volgers op dit platform dan op het inzetten van kernwoorden in je berichten.

 

To hashtag or not to hashtag?

In de dynamische wereld van social media fungeren hashtags als essentieel gereedschap voor online marketeers. Ze zijn niet alleen cruciaal voor het vergroten van bereik en het vinden van vergelijkbare accounts, maar ook voor het bevorderen van betrokkenheid en het inspireren van doelgroepen. Het selectief gebruik van relevante kernwoorden is van vitaal belang. Slimme toepassing op specifieke platformen, zoals het vermijden van overmatig gebruik op Facebook, benadrukt het belang van aanpassing aan elk kanaal. Het juiste aantal, relevantie en strategische keuzes vormen de sleutel tot een succesvolle inzet.

Kortom, hashtags zijn niet alleen labels, maar krachtige instrumenten voor zichtbaarheid, betrokkenheid en strategische groei op sociale mediaplatforms.

Vorige
Volgende

Meer updates

64
Bekijk alle
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
Contact
Instagram Facebook Linkedin
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Cookiebeleid
Cookies
Leuk dat je onze website bezoekt! Om onze website te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Kies hieronder welke cookies we mogen plaatsen. Onze noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Wil je de beste website-ervaring? Dan raden we je aan om alle cookies in te schakelen. Meer informatie over cookies vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Search