30.01.24
Blog
In de wereld van social media zijn hashtags een handige troef in je digitale gereedschapskist. Voor meer bereik op je bericht en het bereiken van je doelgroep. Hashtags hebben invloed op de algehele prestaties van social media berichten. Niet voor niets dat ze veel worden gebruikt. In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis, delen we handige tools en vertellen we hoe je ze kunt inzetten op social media.
Hashtags zijn woorden en cijfers na het #-symbool waarmee inhoud op social media wordt gecategoriseerd en gevolgd. Je kunt ze toevoegen aan social media berichten, biografieën en reacties op de meeste grote platforms, zoals Instagram, Facebook, TikTok, Twitter, LinkedIn, YouTube en Pinterest.
Met deze labels categoriseer jij jouw content en maakt je het vindbaar voor de doelgroep. Zij zijn namelijk opzoek naar content, informatie of inspiratie binnen bepaald thema’s. Met de door jou toegevoegde categorie zorg je ervoor dat jij vindbaar bent in die zoektocht, op het onderwerp waar jij de focus op legt. Dit is direct ook de reden dat het belangrijk is dat je alleen de hashtags gebruikt die écht relevant zijn voor het onderwerp en jouw bedrijf, product of dienst. Je wilt namelijk het liefst gevonden worden door de juiste doelgroep.
Naast vindbaarheid geeft deze handige troef je de mogelijkheid om op een laagdrempelige, eenvoudige en snelle manier in contact te komen met like-minded mensen. Jouw doelgroep. Hiermee kan je bijvoorbeeld een gesprek starten, bewustzijn creëren rondom een bepaald (maatschappelijk) onderwerp of inspelen op het nieuws en de laatste trends. Met name rondom grote gebeurtenissen, evenementen of ‘viral’ gebeurtenissen is de inzet van hashtags interessant.
Voor een zakelijk social media account komen hashtags goed van pas. Zo vergroten ze het bereik van berichten, verbeteren de vindbaarheid van je inhoud, dragen bij aan merkherkenning, promoten campagnes en evenementen en vergemakkelijken analyse en monitoring van berichtpresentaties.
Binnen een social media strategie is het handig om bewust een strategie uit te denken. Dus: waar wil jij vindbaar op zijn, nu én op lange termijn? Daarnaast bestaan er ook een aantal basics die altijd handig zijn om je aan te houden. We zetten ze hieronder op een rijtje.
Nu we meer weten over deze handige troef, wil je er natuurlijk ook mee aan de slag. Maar welke je moet kiezen, dat blijkt soms een uitdaging. Relevantie is vaak de leidraad in de keuze voor hashtags. Daarnaast is het handig om in te spelen op populariteit en ‘het gesprek’. Maar hoe weet je nou wat er speelt op het moment? Hoe voorkom je dat viral kansen aan je voorbij gaan? En wat doe je als de creativiteit gewoonweg een beetje op is? Gelukkig zijn er genoeg tools die ons hierin een beetje kunnen helpen. Wij hebben er in ieder geval al twee voor je gevonden: RiteTag en Hootsuite. Wat ons betreft de moeite waard om te testen!
Met RiteTag kom je er snel achter welke hashtags op dát moment trending zijn en waar jij op kan inhaken. RiteTag genereert populaire relevante labels op basis van de content die jij upload. Je krijgt te zien welke kernwoorden jouw direct zichtbaarheid kunnen geven, maar ook welke hashtags jou op lange termijn rustige resultaten opleveren.
Ook bestaan er zogeheten ‘social media listening tools’. Hootsuite is er daar één van. Hootsuite luistert als het ware naar het gesprek dat in jouw social netwerk gaande is. Hiervoor worden zoek streams geanalyseerd. Aan de hand hiervan produceert de tool een lijst met hashtags die bij je passen. Een extra bonus van deze tool: je kan ook direct posts inplannen en publiceren vanuit de tool. Twee vliegen in één klap!
Ieder social media platform is nét even anders. Op Twitter werd vanaf 2007 al gebruik gemaakt van hashtags. Maar wist je dat Pinterest de eerste jaren van hun bestaan het gebruik van het bekende hekje juist standvastig heeft tegengehouden? Het zou niet passen bij de identiteit van hun creatieve platform en het gebruik ervan zou daarom schadelijk zijn voor je bereik. Dit veranderde in 2017 toen Pinterest echt niet meer om het gebruik heen kon. Dit resulteert automatisch ook in een ander gebruik van hashtags. Per kanaal zetten wij enkele good-to-know’s voor je op een rijtje.
Opmerkelijk genoeg is Facebook het minst interessante platform voor hashtags. Het concept is hier eigenlijk nooit écht doorgebroken. Onderzoek van Buzzsumo bevestigt dat posts zonder labels beter presteren dan die met hashtags. Deze trend kan mogelijk verklaard worden door het feit dat Facebook een sfeer van een privénetwerk creëert, waar vrienden en familie persoonlijke verbindingen onderhouden. Als jouw doel is om meer verkeer en aandacht op Facebook te genereren, ligt de focus eerder op het vergroten van je volgers op dit platform dan op het inzetten van kernwoorden in je berichten.
In de dynamische wereld van social media fungeren hashtags als essentieel gereedschap voor online marketeers. Ze zijn niet alleen cruciaal voor het vergroten van bereik en het vinden van vergelijkbare accounts, maar ook voor het bevorderen van betrokkenheid en het inspireren van doelgroepen. Het selectief gebruik van relevante kernwoorden is van vitaal belang. Slimme toepassing op specifieke platformen, zoals het vermijden van overmatig gebruik op Facebook, benadrukt het belang van aanpassing aan elk kanaal. Het juiste aantal, relevantie en strategische keuzes vormen de sleutel tot een succesvolle inzet.
Kortom, hashtags zijn niet alleen labels, maar krachtige instrumenten voor zichtbaarheid, betrokkenheid en strategische groei op sociale mediaplatforms.