24.11.23
Blog
Black Friday staat in de agenda. Het aftellen naar de meest bekende dagen om je omzet te boosten is daarmee officieel begonnen. Voor online verkopers is het essentieel om de nodige stappen te ondernemen, zodat ze optimaal voorbereid zijn voor deze shopping-extravaganza. Ben jij al helemaal klaar voor Black Friday (en Cyber Monday)? Of zie je door de kortingen de potentie niet meer? Wij helpen je op weg met een Black Friday checklist vol met tips en tricks en vertellen je ook wat niet te doen.
Voor het gemak gaan we er even vanuit dat je de afgelopen weken bedacht hebt welke grandioze producten jij dit jaar laat meedoen. En dat je natuurlijk waanzinnige acties gereed hebt die echt niemand kan weerstaan. Uiteraard vergeet je de advertentiebanners niet!
Dit jaar zal Black Friday er eentje zijn zoals geen ander. Zowel winkels als webshops beginnen steeds eerder met stuntaanbiedingen en gaan ook na afloop nog even door met het strooien van kortingen. De cijfers liegen er niet om: de totale online aankopen stegen met meer dan 36 procent in het tweede kwartaal! Voor retailers biedt Black Friday een enorme kans om de verkoop te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar bereid je je niet adequaat voor, dan kan dit grote gevolgen hebben. Om het meeste uit het grootste shopping event van het jaar te halen, is het cruciaal om op tijd te beginnen met plannen. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Eerder beginnen is eigenlijk wel de standaard.
Momenteel hebben we te maken met een onrustiger economisch klimaat. Ook consumentengedrag verandert continu. We snappen dus heel goed dat voorbereiden op Black Friday flink wat stress kan opleveren dit jaar. Daarom hebben we een checklist voor je opgesteld. Doe er je voordeel mee!
De nachtmerrie van iedereen: een website die crasht op een belangrijk moment. Test en wees er zeker van dat ook jouw website een flinke toename van bezoekers aankan. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar. Bijvoorbeeld k6 Cloud.
Hoe is de gebruikerservaring in jouw shop op mobiel? Is het gemakkelijk en intuïtief om aankopen te doen? De schatting is dat maar liefst 71 procent van de aankopen in 2021* via mobiel plaatsvindt. Des te belangrijker dus om jouw website te optimaliseren. Minimaliseer pop-ups, zorg voor duidelijke CTA’s en buttons die goed klikbaar zijn.
*Nu werken aan je webshop optimalisatie om er volgend jaar helemaal klaar voor te zijn? Bel ons!
Nog zoiets vervelends: een trage website. Check dus vooraf hoe het gesteld is met de laadsnelheid van jouw website. Gebruik
Google PageSpeed Insights om de content van je website te analyseren en om suggesties te genereren ter verbetering van de snelheid.
Maak speciaal voor Black Friday een specifieke landingspagina. Hier presenteer je alle unieke deals. Kleine tip; verwijder deze pagina na Black Friday niet. Gebruik de pagina volgend aar opnieuw en doe je voordeel met de toegenomen zichtbaarheid van de pagina.
Wil je dat jouw website makkelijker gevonden wordt? SEO is een effectieve manier om jouw website onder de aandacht te brengen bij mensen die op zoek zijn naar Black Friday deals. Zo kun je Black Friday gerelateerde zoekwoorden gebruiken in je paginatitels, URL’s en alt-teksten om je SEO-ranking te verbeteren.
Als alle gekte voorbij is wil je kunnen zeggen dat deze Black Friday meer resultaat opleverde dan vorig jaar en ook waarom. Of als er dingen zijn voorgevallen die niet zoals gepland gingen, wil je onderzoeken wat er verkeerd ging en het de volgende keer anders aanpakken. Als je alles bijhoudt wat je doet, kun je precies zien wat heeft gewerkt en wat niet. Stel dus zeker Google Analytics in voor je website en e-mailcampagnes.
Er zijn ook een aantal dingen die je vooral NIET moet doen.
Spam je klanten niet met oneindige Black Friday mails! Rond deze tijd van het jaar puilt de mailbox van je klant uit. Niet alleen jij, maar ook al je concurrenten vechten om aandacht. Zorg daarom dat jouw e-mail opvalt. Hoe? Bedenk een catchy onderwerp. Waarom moet de lezer deze mail openen? Wat bied je precies aan? Ook niet vergeten: houd het kort en bondig.
Wees oprecht en bied echte korting aan. Je prijzen een week of twee daarvoor omhoog gooien en dan tijdens Black Friday weer terugzetten naar de originele prijs werkt echt niet.
Black Friday kent ook een aanloopfase. Denk aan een pre-Black Friday sale waar weel retailers mee komen. Gevolgd door een Black Friday weekend en daarna staat Cyber Monday natuurlijk voor de deur.
Pak Black Friday goed aan en het levert je niet alleen een goede omzet op, maar mogelijk ook toegevoegde waarde voor je merkbeleving en naamsbekendheid. Meer weten of vragen? Bel gerust!