- november 2023
Black Friday checklist
Black Friday 2023
Dit jaar zal Black Friday er eentje zijn zoals geen ander. Zowel winkels als webshops beginnen steeds eerder met stuntaanbiedingen en gaan ook na afloop nog even door met het strooien van kortingen. De cijfers liegen er niet om: de totale online aankopen stegen met meer dan 36 procent in het tweede kwartaal! Voor retailers biedt Black Friday een enorme kans om de verkoop te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar bereid je je niet adequaat voor, dan kan dit grote gevolgen hebben. Om het meeste uit het grootste shopping event van het jaar te halen, is het cruciaal om op tijd te beginnen met plannen. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Eerder beginnen is eigenlijk wel de standaard.
Do’s bij Black Friday
Momenteel hebben we te maken met een onrustiger economisch klimaat. Ook consumentengedrag verandert continu. We snappen dus heel goed dat voorbereiden op Black Friday flink wat stress kan opleveren dit jaar. Daarom hebben we een checklist voor je opgesteld. Doe er je voordeel mee!
1. Test of je website een toename van verkeer aankan
De nachtmerrie van iedereen: een website die crasht op een belangrijk moment. Test en wees er zeker van dat ook jouw website een flinke toename van bezoekers aankan. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar. Bijvoorbeeld k6 Cloud
2. Optimaliseer je website voor mobiel
Hoe is de gebruikerservaring in jouw shop op mobiel? Is het gemakkelijk en intuïtief om aankopen te doen? De schatting is dat maar liefst 71 procent van de aankopen in 2021* via mobiel plaatsvindt. Des te belangrijker dus om jouw website te optimaliseren. Minimaliseer pop-ups, zorg voor duidelijke CTA’s en buttons die goed klikbaar zijn.
*Nu werken aan je webshop optimalisatie om er volgend jaar helemaal klaar voor te zijn? Bel ons!
3. Check de laadsnelheid van de website
Nog zoiets vervelends: een trage website. Check dus vooraf hoe het gesteld is met de laadsnelheid van jouw website. Gebruik
Google PageSpeed Insights om de content van je website te analyseren en om suggesties te genereren ter verbetering van de snelheid.
4. Maak een Black Friday landingspagina
Maak speciaal voor Black Friday een specifieke landingspagina. Hier presenteer je alle unieke deals. Kleine tip; verwijder deze pagina na Black Friday niet. Gebruik de pagina in 2021 opnieuw en doe je voordeel met de toegenomen zichtbaarheid van de pagina.
5. Boost je SEO met Black Friday zoekwoorden
Wil je dat jouw website makkelijker gevonden wordt? SEO is een effectieve manier om jouw website onder de aandacht te brengen bij mensen die op zoek zijn naar Black Friday deals. Zo kun je Black Friday gerelateerde zoekwoorden gebruiken in je paginatitels, URL’s en alt-teksten om je SEO-ranking te verbeteren.
6. Track & analyseer de resultaten
Als alle gekte voorbij is wil je kunnen zeggen dat deze Black Friday meer resultaat opleverde dan vorig jaar en ook waarom. Of als er dingen zijn voorgevallen die niet zoals gepland gingen, wil je onderzoeken wat er verkeerd ging en het de volgende keer anders aanpakken. Als je alles bijhoudt wat je doet, kun je precies zien wat heeft gewerkt en wat niet. Stel dus zeker Google Analytics in voor je website en e-mailcampagnes.
Don’ts bij Black Friday
Er zijn ook een aantal dingen die je vooral NIET moet doen.
1. Ga niet spammen
Spam je klanten niet met oneindige Black Friday mails! Rond deze tijd van het jaar puilt de mailbox van je klant uit. Niet alleen jij, maar ook al je concurrenten vechten om aandacht. Zorg daarom dat jouw e-mail opvalt. Hoe? Bedenk een catchy onderwerp. Waarom moet de lezer deze mail openen? Wat bied je precies aan? Ook niet vergeten: houd het kort en bondig.
2. Kies niet voor onrealistische prijsverlaging
Wees oprecht en bied echte korting aan. Je prijzen een week of twee daarvoor omhoog gooien en dan tijdens Black Friday weer terugzetten naar de originele prijs werkt echt niet.
3. Zie Black Friday niet als 1 dag
Black Friday kent ook een aanloopfase. Denk aan een pre-Black Friday sale waar weel retailers mee komen. Gevolgd door een Black Friday weekend en daarna staat Cyber Monday natuurlijk voor de deur.
Dus...
Pak Black Friday goed aan en het levert je niet alleen een goede omzet op, maar mogelijk ook toegevoegde waarde voor je merkbeleving en naamsbekendheid. Meer weten of vragen? Bel gerust!