- november 2023
5 tips voor jouw perfecte LinkedIn-bericht
Opvallen op LinkedIn
Tips voor een opvallend bericht
- Trigger de lezer in de eerste zinnen
- Werk met visuals
- Gebruik relevante hashtags
- Maak je content aantrekkelijk
- Tag bedrijven of personen
1. Trigger de lezer in de eerste zinnen
LinkedIn-berichten die opvallen, hebben vaak teksten die de doelgroep activeren. Dit doen ze door de nieuwsgierigheid van de doelgroep aanwakkeren. Hoe jij dit kan toepassen in jouw social media berichten, is door te werken met signaalwoorden. Bijvoorbeeld;
- Met deze 5 tips kun jij gestructureerder werken.
- Dit is hoe een werkdag bij JOUW bureau eruit ziet.
Ook kun je nieuwsgierigheid prikkelen door de woorden als ‘hoe’ en ‘waarom’.
- Waarom 84% van de Nederlanders LinkedIn moet gebruiken.
- Hoe je met 3 simpele handelingen je mailbox opruimt.
2. Werk met visuals
Gebruik kleur, opvallende kreten en foto’s in je berichten. Dit helpt in het laten opvallen van jouw bericht. Visuals maken je bericht krachtiger en zorgt ervoor dat het sneller wordt opgepikt tussen alle andere berichten. Hierdoor zullen jouw berichten ook sneller worden opgemerkt door nieuw personeel en potentiële klanten.
Benieuwd hoe dit op andere social media platforms werkt? Klik dan hier!
3. Gebruik relevante hashtags
LinkedIn-gebruikers kunnen hashtags die zij interessant vinden volgen. Inspelen op deze hashtags is hiermee een effectieve manier om je LinkedIn-berichten beter zichtbaarheid en vindbaar te maken onder de relevante doelgroep. Maar welke hashtags passen bij jouw bericht? En hebben deze hashtags voldoende volgers? Daar is even wat onderzoek voor nodig. Gelukkig is dit niet ingewikkeld. Volg hiervoor de volgende 3 stappen:
- Vul in de zoekbalk op LinkedIn een hashtag in.
- Klik vervolgens op bijdragen en klik door op een bericht.
- Zie hoeveel volgers een hashtag heeft.
4. Maak je content aantrekkelijk
Ben je al bekend met de term ‘snackable’? Dit is het aantrekkelijker maken van jouw teksten, wat ervoor zorgt dat mensen sneller de tekst lezen (in plaats van er snel voorbij scrollen). Eén van de manieren om dit te doen is door voldoende witruimtes tussen de alinea’s laten. Daarnaast werkt het goed om veel feitjes of cijfers zo overzichtelijk mogelijk weer te geven. Ons brein is namelijk sneller geneigd om een tekst te lezen die ‘snackable’ is. Cijfers kunnen hieraan bijdragen. Uit onderzoek van Pace University blijkt zelfs dat een oneven getal beter opvalt en langer blijft hangen dan een even getal. Een oneven getal zet je namelijk aan het denken en kost meer moeite om te verwerken. Pas dit inzicht toe op je titels.
Dus schrijf je een LinkedIn-bericht waarin je tips deelt of je redenen geeft waarom een potentiële medewerker bij jou moet komen werken? Schrijf dan de titel met een (oneven) cijfer. Bijvoorbeeld;
- 5 tips om op te vallen op Instagram.
- Om deze 6 redenen wil je bij ons werken.
Een andere manier om een gestructureerd bericht te maken, is doormiddel van bulletpoints of vinkjes om de tekst op te sommen. Dit leest prettiger, waardoor de inhoud van jouw LinkedIn-bericht beter blijft hangen bij de lezer. En dat is zeker gewenst wanneer je opzoek bent naar nieuw personeel of een potentiële klant.
5. Tag bedrijven of personen
Wil je een nóg groter bereik voor jouw LinkedIn-berichten en gaat je post over een relatie of over een teamlid? Tag in jouw tekst dan relevante personen of het bedrijf. Deze tag is een goede aanvulling op het bericht.
Opvallen op LinkedIn
Een LinkedIn-bericht op laten vallen vereist een andere focus dan bij Facebook. LinkedIn, een zakelijk platform met diverse toepassingen, heeft een actieve doelgroep die een aangepaste communicatiestijl vraagt. Trek de aandacht van je doelgroep of connecties door gebruik te maken van aantrekkelijke berichten die opvallen. Gebruik hiervoor signaalwoorden, visuals, hashtags en het taggen van andere accounts. Zo vergroot je het bereik en creëer je een krachtig LinkedIn-bericht.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #44
Leesvoer #35