• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Google Helpful Content Update
  • oktober 2022

Google Helpful Content Update

Dat Google content beoordeelt op kwaliteit en relevantie, is niet iets nieuws. Maar met de nieuwe Helpful Content Update van het algoritme gaat Google nog een stapje verder. Op 25 augustus 2022 begon Google met de uitrol van de update van het algoritme.

Na de panda- & pinguin-updates en E-A-T-updates is dit opnieuw een aanscherping van het algoritme dat online content beoordeelt.  Met de update gaan zij scherper zijn op de kwaliteit en relevantie van content. Wij leggen je kort uit wat dit inhoudt en hoe je hier slim op kan inspelen.

Wat houdt de update in?

Google gaat content aanpakken die voornamelijk gemaakt is voor het ranken in de zoekmachines. Immers, je kan een zoeker dan wel bereiken, maar op de website bedien je hem of haar niet op basis van zijn of haar wensen of interesses. Resultaat: een teleurgestelde bezoeker, die snel weggaat.

Onder helpful content verstaat Google originele en ondersteunende content. Gemaakt door mensen om andere mensen te helpen. Door het beantwoorden van vragen, je voorzien in het oriëntatieproces, of je ondersteunen tijdens een keuze. Content dat enkel geschreven is om te ranken is dus al snel ‘niet-helpful’.

De update is een web-wide signaal. Dit houdt in dat de update niet alleen streng is op ‘slechte’ content, maar dat slechte content ook een negatief effect gaat hebben op de prestaties van ‘goede’ content.

Wanneer ga je iets merken?

De Google Helpful Content Update wordt voorlopig alleen toegepast op Engelstalige websites. Maar uitbreiding naar andere talen is onvermijdelijk. Daarom houden wij onze oren en ogen vanaf nu open. Want wat is het effect? Hoe is de impact? En hoe kunnen we hierop inspelen?

 

Wat kan jij nu doen?

Ook al is de helpful content update nog niet van kracht op Nederlandse websites. Het is toch verstandig om op tijd te beginnen met je content te optimaliseren. Welke impact de update ook heeft, jij bent op deze manier voorbereid. Zo zullen jouw rankings minimaal dalen.

  1. Duidelijke focus: kijk binnen je website of je met jouw content een duidelijke focus hebt op een bepaald onderwerp of vakgebied. Wees hier de expert en zorg voor meerwaarde voor de lezer. Of kies er zelfs voor om je enkel op een niche te focussen. Ga binnen dit onderwerp de diepte in.
  2. Trends: speel in op trends, bijvoorbeeld in zoekvolumes. Maar kies hier alleen voor als deze trends ook écht relevant zijn voor jouw doelgroep.
  3. Ervaring & expertise: schrijf content vanuit jouw eigen ervaring of expertise en maak dit expliciet door inhoudelijke beschrijvingen of foto’s. Als je wel content van andere bronnen gebruikt, vermeld dit dan expliciet en zorg dat jij jouw eigen waarde hieraan toevoegt.
  4. Rol ten opzichte van lezer: denk na over jouw rol ten opzichte van de lezers. Waarin ondersteun jij hen? Komt de lezer met een tevreden gevoel van jouw website af?
  5. Lezerservaring: vergeet de overall lezerservaring niet uit het oog! Het gaat altijd om een totaalpakket. Ook voor Google als lezer.

Geen tijd? Quickfix!

Geen tijd om het probleem op korte termijn volledig op te lossen? John Mueller (Google) gaf 18 augustus in een tweet aan dat een ‘no-index’ prima is als tijdelijke oplossing. Daarnaast is het slim om eerst je bestaande en oude content te optimaliseren. Daarna pas nieuwe content toevoegen en je SEO-posities uitbouwen en versterken.

Voorbereiding is het halve werk

Wil jij vroeg hierop inspelen, maar weet je niet precies waar te beginnen? Wij kijken graag mee. Samen stellen we een concreet plan op en zorgen we dat we het algoritme misschien een keer een stapje een stapje voor zijn.

Bel ons
Mail ons

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Blog

Sneaky storytelling

De wondere wereld van storytelling
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #88

Trendupdate social media: de stand van zaken halverwege 2020
Frankwatching
Hoe gebruik je attributie om het effect van je online campagnes te meten?
Marketingfacts
Eindeloos veel targeting mogelijkheden via Google Ads & Google Display Network
Emerce
Contentmarketing in 2020: waar staat het vakgebied?
Frankwatching
Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales en marketing
Emerce
  • Helloweekend

Hello Weekend #85

Diana Ross - Ain't No Mountain High Enough
  • New Release

Novon Website

Novon Website
  • Helloweekend

Hello Weekend #79

Macklemore & Ryan Lewis - Downtown
  • Leesvoer

Leesvoer #133

Grote veranderingen communiceren? Behandel je medewerkers als klanten!
Marketingfacts
Impact van de coronacrisis op zoekgedrag: 5 trends & de gevolgen
Frankwatching
Instagram gehackt? Er komt nu een Security Checkup
Dutchcowboys
Organiseren van hybride werken: meer dan alleen kiezen tussen kantoor & thuis
Frankwatching
The Cookieless Era (7): Single Source of Truth
Marketingfacts
  • Helloweekend

Hello Weekend #136

Des'ree - Life
  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Google Helpful Content Update
  • oktober 2022

Google Helpful Content Update

Dat Google content beoordeelt op kwaliteit en relevantie, is niet iets nieuws. Maar met de nieuwe Helpful Content Update van het algoritme gaat Google nog een stapje verder. Op 25 augustus 2022 begon Google met de uitrol van de update van het algoritme.

Na de panda- & pinguin-updates en E-A-T-updates is dit opnieuw een aanscherping van het algoritme dat online content beoordeelt.  Met de update gaan zij scherper zijn op de kwaliteit en relevantie van content. Wij leggen je kort uit wat dit inhoudt en hoe je hier slim op kan inspelen.

Wat houdt de update in?

Google gaat content aanpakken die voornamelijk gemaakt is voor het ranken in de zoekmachines. Immers, je kan een zoeker dan wel bereiken, maar op de website bedien je hem of haar niet op basis van zijn of haar wensen of interesses. Resultaat: een teleurgestelde bezoeker, die snel weggaat.

Onder helpful content verstaat Google originele en ondersteunende content. Gemaakt door mensen om andere mensen te helpen. Door het beantwoorden van vragen, je voorzien in het oriëntatieproces, of je ondersteunen tijdens een keuze. Content dat enkel geschreven is om te ranken is dus al snel ‘niet-helpful’.

De update is een web-wide signaal. Dit houdt in dat de update niet alleen streng is op ‘slechte’ content, maar dat slechte content ook een negatief effect gaat hebben op de prestaties van ‘goede’ content.

Wanneer ga je iets merken?

De Google Helpful Content Update wordt voorlopig alleen toegepast op Engelstalige websites. Maar uitbreiding naar andere talen is onvermijdelijk. Daarom houden wij onze oren en ogen vanaf nu open. Want wat is het effect? Hoe is de impact? En hoe kunnen we hierop inspelen?

 

Wat kan jij nu doen?

Ook al is de helpful content update nog niet van kracht op Nederlandse websites. Het is toch verstandig om op tijd te beginnen met je content te optimaliseren. Welke impact de update ook heeft, jij bent op deze manier voorbereid. Zo zullen jouw rankings minimaal dalen.

  1. Duidelijke focus: kijk binnen je website of je met jouw content een duidelijke focus hebt op een bepaald onderwerp of vakgebied. Wees hier de expert en zorg voor meerwaarde voor de lezer. Of kies er zelfs voor om je enkel op een niche te focussen. Ga binnen dit onderwerp de diepte in.
  2. Trends: speel in op trends, bijvoorbeeld in zoekvolumes. Maar kies hier alleen voor als deze trends ook écht relevant zijn voor jouw doelgroep.
  3. Ervaring & expertise: schrijf content vanuit jouw eigen ervaring of expertise en maak dit expliciet door inhoudelijke beschrijvingen of foto’s. Als je wel content van andere bronnen gebruikt, vermeld dit dan expliciet en zorg dat jij jouw eigen waarde hieraan toevoegt.
  4. Rol ten opzichte van lezer: denk na over jouw rol ten opzichte van de lezers. Waarin ondersteun jij hen? Komt de lezer met een tevreden gevoel van jouw website af?
  5. Lezerservaring: vergeet de overall lezerservaring niet uit het oog! Het gaat altijd om een totaalpakket. Ook voor Google als lezer.

Geen tijd? Quickfix!

Geen tijd om het probleem op korte termijn volledig op te lossen? John Mueller (Google) gaf 18 augustus in een tweet aan dat een ‘no-index’ prima is als tijdelijke oplossing. Daarnaast is het slim om eerst je bestaande en oude content te optimaliseren. Daarna pas nieuwe content toevoegen en je SEO-posities uitbouwen en versterken.

Voorbereiding is het halve werk

Wil jij vroeg hierop inspelen, maar weet je niet precies waar te beginnen? Wij kijken graag mee. Samen stellen we een concreet plan op en zorgen we dat we het algoritme misschien een keer een stapje een stapje voor zijn.

Bel ons
Mail ons

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Blog

Sneaky storytelling

De wondere wereld van storytelling
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Novon Propositie

Novon Propositie
  • New Release

Beeldconcept Insources

Beeldconcept Insources
  • Helloweekend

Hello Weekend #49

Mac Miller - Tiny Desk
  • Case

Webdesign Craft Custom

Craft maakt sportkleding en -accessoires ...
  • Case

Een nieuwe visuele identiteit voor Vlietstra

Begin 2016 is schoonmaakbedrijf Vlietstra ...
  • New Release

NIEUW: de PPP Website

Nu online! De nieuwe website van grootformaat ...
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl