- oktober 2022
Google Helpful Content Update
Wat houdt de update in?
Google gaat content aanpakken die voornamelijk gemaakt is voor het ranken in de zoekmachines. Immers, je kan een zoeker dan wel bereiken, maar op de website bedien je hem of haar niet op basis van zijn of haar wensen of interesses. Resultaat: een teleurgestelde bezoeker, die snel weggaat.
Onder helpful content verstaat Google originele en ondersteunende content. Gemaakt door mensen om andere mensen te helpen. Door het beantwoorden van vragen, je voorzien in het oriëntatieproces, of je ondersteunen tijdens een keuze. Content dat enkel geschreven is om te ranken is dus al snel ‘niet-helpful’.
De update is een web-wide signaal. Dit houdt in dat de update niet alleen streng is op ‘slechte’ content, maar dat slechte content ook een negatief effect gaat hebben op de prestaties van ‘goede’ content.
Wanneer ga je iets merken?
De Google Helpful Content Update wordt voorlopig alleen toegepast op Engelstalige websites. Maar uitbreiding naar andere talen is onvermijdelijk. Daarom houden wij onze oren en ogen vanaf nu open. Want wat is het effect? Hoe is de impact? En hoe kunnen we hierop inspelen?
Wat kan jij nu doen?
Ook al is de helpful content update nog niet van kracht op Nederlandse websites. Het is toch verstandig om op tijd te beginnen met je content te optimaliseren. Welke impact de update ook heeft, jij bent op deze manier voorbereid. Zo zullen jouw rankings minimaal dalen.
- Duidelijke focus: kijk binnen je website of je met jouw content een duidelijke focus hebt op een bepaald onderwerp of vakgebied. Wees hier de expert en zorg voor meerwaarde voor de lezer. Of kies er zelfs voor om je enkel op een niche te focussen. Ga binnen dit onderwerp de diepte in.
- Trends: speel in op trends, bijvoorbeeld in zoekvolumes. Maar kies hier alleen voor als deze trends ook écht relevant zijn voor jouw doelgroep.
- Ervaring & expertise: schrijf content vanuit jouw eigen ervaring of expertise en maak dit expliciet door inhoudelijke beschrijvingen of foto’s. Als je wel content van andere bronnen gebruikt, vermeld dit dan expliciet en zorg dat jij jouw eigen waarde hieraan toevoegt.
- Rol ten opzichte van lezer: denk na over jouw rol ten opzichte van de lezers. Waarin ondersteun jij hen? Komt de lezer met een tevreden gevoel van jouw website af?
- Lezerservaring: vergeet de overall lezerservaring niet uit het oog! Het gaat altijd om een totaalpakket. Ook voor Google als lezer.
Geen tijd? Quickfix!
Geen tijd om het probleem op korte termijn volledig op te lossen? John Mueller (Google) gaf 18 augustus in een tweet aan dat een ‘no-index’ prima is als tijdelijke oplossing. Daarnaast is het slim om eerst je bestaande en oude content te optimaliseren. Daarna pas nieuwe content toevoegen en je SEO-posities uitbouwen en versterken.
Heb je deze ook al gezien?
The naming department