- december 2022
Marketing psychologie – Leesvoer #168
Nudging in de supermarkt
Heb jij wel eens het gedrag van je doelgroep willen beïnvloeden? Lees waarom het bestraffen van negatief gedrag in de supermarkt niet werkt en de positieve benadering van nudging wel. Maar nudging is niet alleen om de motivatie tot het maken van gezondere keuzes wakker te schudden. Kijk hoe ook jij het gedrag van jouw shoppers een duwtje in de juiste richting krijgt.
Advergames
Advergames, al bekend mee? Dit zijn online spellen gemaakt in opdracht van adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Een speelse manier om je doelgroep te beïnvloeden. Benieuwd hoe advergame in vergelijking met andere vormen van reclame een effectief middel is om merkattitudes en gedrag te beïnvloeden? Kijk wat de effecten zijn voor merken en bij welke doelgroepen het het beste werkt.
Sensory marketing
Vaak maken we keuzes onbewust. Gebaseerd op emoties. Sensory marketing speelt in op emotie en maakt gebruik van de cruciale rol die onze zintuigen hebben in relatie tot ons aankoopgedrag. Associaties kun je namelijk opwekken in het brein van je klant. En daarmee de ervaring van je product positief beïnvloeden. Lees hoe jij de zintuigen zo effectief mogelijk aanspreekt met unieke merk kenmerken voor de juiste perceptie van jouw merk.
Het psychologische effect van Veblen-goederen
Stel je voor, je verhoogt de prijzen van je diensten of producten en je verkoop vliegt omhoog. Dit is het psychologische effect van Veblen-goederen. Wil jij ook weten hoe je exclusiviteit rond je product creëert en klanten aantrekt die bereid zijn meer te betalen. In dit artikel leer je hoe je de effecten van Veblen-goederen toepast op luxe producten.
Neuromarketing van Nespresso
5x zoveel betalen voor een kopje koffie?! Hoe Nespresso dit door middel van een mooi staaltje mentale anchoring voor elkaar krijgt. Kom meer te weten over hoe je de principes mentale en fysieke beschikbaarheid op jouw product of dienst kunt toepassen. En bouw ook aan de onbewuste (impliciete) associatie in het brein van jouw klant.
Heb je deze ook al gezien?
6 schrijftips voor marketing-emails
Merkidentiteit – Leesvoer #166
Leesvoer #82
Leesvoer #84