JOUW® bureau » Case » Launch PIA Nederland
Dit jaar was het zover. Binnen het familiebedrijf Brouwers werd het stokje officieel overgedragen aan de derde generatie; Ewout. De start van een nieuwe fase, met nieuwe ideeën. De lancering van PIA Nederland was er daar één van. Een nieuw en uniek partnermodel in Nederland.
De fragmentatie in de accountancysector zag Brouwers als een kans. Consolidaties zoals men ze kent, dat kan en moet anders. Geen partnerstructuren, maar toekomstgericht ‘buy-and-build’ met focus op samenwerking. Gelukkig had PIA België precies deze visie en: een bewezen model in de afgelopen jaren. Dé perfecte partner dus!
Recentelijk lanceerden zij samen PIA in Nederland. De strategisch doorvertaling en communicatieve vormgeving die hieraan vooraf ging, daar hebben wij Brouwers en PIA Nederland in ondersteund. In korte tijd grote, zorgvuldige stappen zetten was het motto.
Klant
PIA Nederland
Deliverables
Dit jaar was het zover. Binnen het familiebedrijf Brouwers werd het stokje officieel overgedragen aan de derde generatie; Ewout. De start van een nieuwe fase, met nieuwe ideeën. De lancering van PIA Nederland was er daar één van. Een nieuw en uniek partnermodel in Nederland.
De fragmentatie in de accountancysector zag Brouwers als een kans. Consolidaties zoals men ze kent, dat kan en moet anders. Geen partnerstructuren, maar toekomstgericht ‘buy-and-build’ met focus op samenwerking. Gelukkig had PIA België precies deze visie en: een bewezen model in de afgelopen jaren. Dé perfecte partner dus!
Recentelijk lanceerden zij samen PIA in Nederland. De strategisch doorvertaling en communicatieve vormgeving die hieraan vooraf ging, daar hebben wij Brouwers en PIA Nederland in ondersteund. In korte tijd grote, zorgvuldige stappen zetten was het motto.
Klant
PIA Nederland
De accountancysector. Een gefragmenteerde sector. Met veel spelers en veel veranderingen. Met name de lokale spelers hebben hier last van. Zij zwichten onder druk van regelgeving en regelwerk. Materie wordt complexer, problemen met arbeidsmarkt, IT-problematiek, wetgeving en nieuwe softwarepakketten.
Vrijwel altijd is een gebrek aan schaalgrootte het probleem. Veranderingen bijbenen lukt niet en om de werkomgeving wordt onvoldoende geïnnoveerd.
De enige oplossing lijkt vaak consolideren. Maar de huidige, traditionele vorm van consolideren werkt niet meer. Het traditionele partnermodel laat benodigde innovatie vaak niet toe. Sterker nog, het vormt nu eerder een belemmering dan een toegevoegde waarde.
Brouwers wist dat er een nieuwe vorm van samenwerking moest ontstaan in de markt. Niet dividend-driven, maar met focus op waardecreatie. De sector had een frisse energie nodig. Een nieuwe stuwkracht richting de toekomst. Gelukkig combineerde dit perfect met de wens om het Brouwers label door te laten groeien.
Het lange termijn plan; een buy-and-build strategie. Al het positieve wat hoort bij een bedrijf gaan koppelen aan omvang. “Want als klein bedrijf kan je ‘in je eentje’ niet de dingen doen nodig zijn om door te ontwikkelen. Samen kan je bedreigingen aan en zijn kansen beter in te kleuren.” (Ewout Brouwers)
Voor Brouwers was het behoud van de huidige cultuur in dit proces leidend. De basis is altijd het karakter van het (familie)bedrijf. Precies dit deed PIA in België. Ewout en Han brachten, met Belgische initiatiefnemer Steven Brouckaert en PE partner Baltisse, het concept naar Nederland. Maar om dit tot een succes te brengen was een duidelijke doorvertaling naar de Nederlandse markt en voldoende intern draagvlak cruciaal.
Harde deadlines
De moment van lancering stond vast. Dit zorgde voor een duidelijke deadline en dus een behoorlijke uitdaging. Binnen korte tijd moest een geheel concept neergezet worden. Van tactiek, planning tot praktische en visuele uitwerking.
Toekomstbestendig
Naast de noodzaak voor snel resultaat, moest er wel ook direct vooruitgedacht worden. Want hoeveel ruimte is er beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen. Een toekomstbestendig ontwerp wat groei maximaal toelaat werd onze graadmeter.
Herkenbaarheid & eigen identiteit
De kracht en herkenbaarheid van PIA Group België benutten, maar PIA Nederland wel een eigen identiteit geven. Dit bleek ook niet eenvoudig. Hier gaat om kleine nuances. Maar het zijn wel die nuances die nét het verschil maken.
Geheimhouding
En dan onze eigen uitdaging. De komst van PIA Nederland was nog niet officieel bekend. Alle uitwerkingen moesten in het geheim en binnen een paar weken neerzet worden. Snel schakelen dus, met minimaal gebruik van externe partijen.
Een betrouwbaar en stabiel fundament, om de beoogde groei van Brouwers en PIA Nederland een goede basis te bieden. Merkcreatie gecombineerd met merkevolutie. Resulterend in een sterkte strategie, waardoor zowel intern als extern draagvlak gecreëerd kon worden. De introductie van een nieuw concept, maar direct met een sterk staaltje autoriteit.
Concreet kwam dit neer op;
In de regio midden- en oost-Nederland is Brouwers een gevestigde naam. Dit vormt daarom de basis voor de merkevolutie, inclusief het eigen Brouwers-lettertype. Vanuit hier gaan we doorontwikkelen.
We stappen af van het ‘vinken’-concept en vervangen ze door dialoogvensters. Zo speelt Brouwers in op de actualiteit; het tijdperk van de dialoog. Ook passen we de kleuren aan. Zowel in het eigen merk, als in de merkenfamilie. Van het hardere rood en groen stappen we af en we gaat over naar een toegankelijkere oranje.
Op basis van deze merkevolutie actualiseerden we de bestaande communicatiemiddelen, waar nieuwe fotografie en verwerking van de nieuwe stijl in de corporate en werken-bij website aan bod kwam.
“Brouwers blijft Brouwers. We blijven een familiebedrijf, maar we breiden uit”. Ditzelfde principe geldt voor andere partijen die zich bij PIA Nederland aansluiten. PIA Nederland is en blijft een consolidatie, maar in de vorm van een samenwerking. Met verschillende, losse merken die onder PIA vallen.
Maar hoe breng je dat naar buiten? In online en offline communicatie? “Want PIA Nederland is niet het kantoor dat de samenwerking aangaat, het logo van de gevel rukt, 16 computers naar binnen drukt en zegt; welkom”, aldus Ewout Brouwers.
Daarom kozen we voor ‘endorsement’. PIA Nederland ondersteunt merken die bij hen aansluiten. Praktische en in (merk)goedkeuring. Met de online en offline endorsement ontstaat als het ware een ‘keurmerk’.
Om de externe bekendmaking compleet te maken ontwikkelden wij een nieuwe website voor PIA Nederland. Gezien de urgentie om snel te schakelen kozen we voor een onepager, gecombineerd met een achterliggend contactformulier. Om herkenbaarheid te vergroten, hebben wij de Belgische website hierin al basis genomen.
Maar we hebben er wel voor gezorgd dat deze website écht zijn eigen identiteit en uitstraling heeft. Bijvoorbeeld door de teksten te redigeren. Waarin we de focus meer leggen op actiematige teksten, passend bij de Nederlandse markt.
Aan de website werd ook nieuw beeldmateriaal toegevoegd. Bijvoorbeeld een geanimeerde header, waarin de verspreiding van de aangesloten kantoren in beeld is gebracht.
Daarnaast ontwikkelden we video testimonials van Han en Ewout. Om op deze manier een extra stukje persoonlijkheid en toegankelijkheid aan de website toe te voegen. Han en Ewout vertellen hun visie. Han vanuit Brouwers en Ewout vanuit PIA Nederland. Ook dit is in aansluiting op video-content vanuit de PIA België website, maar in een eigen jasje gestoken.
Brouwers maakt een groot onderdeel uit van de start van PIA Nederland. Daarom was het van het van belang om de interne bekendmaking goed aan te pakken. Intern draagvlak is namelijk vaak de basis voor het succes van een nieuw concept.
Brouwers koos ervoor om de geplande ontwikkelingen te introduceren tijdens een uitgebreide presentatie in het PEC stadion. Jammergenoeg kon niet iedereen hierbij aanwezig zijn. Toch was het belangrijk om ook deze doelgroep een compleet verhaal te vertellen.
In het geheim werd er daarom gewerkt aan een lanceringsvideo. Hierin namen Ewout en Han, samen gesprekspartner Frank Sorée, de inhoud van de presentatie door. Ondersteund door verschillende slides uit de presentatie. Het persoonlijke aspect van de bekendmaking werd hierdoor behouden, terwijl mensen het thuis konden terugkijken.
De verschillende projecten zijn samengekomen tot een compleet geheel én een succesvolle launch. Van een gezamenlijke trots kunnen we wel spreken. Maar voor Brouwers en PIA Nederland is het nog lang niet klaar. We staan aan het begin van een mooie route.
Daarom alvast een kleine inkijk in wat ons de komende tijd nog te wachten staat;