- november 2022
4 handige projectmanagement tools
Voordelen van projectmanagement
Optimaal projectmanagement heeft een positief effect op het behalen van het einddoel. Maar vergeet ook niet het effect van projectmanagement op het interne proces:
- teams kunnen sneller werken
- teamleden werken vaak met meer plezier aan projecten
- projecten worden veelal met een hogere kwaliteit afgerond
- door doelstellingen te bereiken kunnen successen worden gevierd
- de werkwijze van de gehele organisatie wordt efficiënter
Tools om te overwegen
Trello, Favro, Podio, Slack, Monday, Excel, Jira, Wrike. Je wilt een projectmanagementtool gaan gebruiken, maar waar te beginnen. Wij zetten vier gratis tools naast elkaar. Deze zijn, met verschillende abonnementsvormen, geschikt voor uiteenlopende doelgroepen. Van freelancers tot grote ondernemingen van 500 of meer medewerkers.
Monday
Monday.com is een makkelijk te gebruiken tool. Zowel om zelf workflows te bouwen of door het gebruik van templates. Je kunt projecten (en taken) indelen in fases, medewerkers koppelen aan werkzaamheden en deadlines instellen. Anderen mogelijkheden zijn; offertes maken, klantenbestand beheren, reiskosten registreren, facturen opstellen en meer.
Jira
Jira is eigenlijk een software-ontwikkelingstool, maar ieder bedrijf met een agile werkwijze kan deze tool ook gebruiken. Je werkt met sprints, verdeelt taken binnen je team en prioriteert het werk van je team. De focus ligt met name op het beheren van de voortgang van het projectverloop. Ook binnen deze tool kan je je eigen workflow creëren of kiezen voor een standaard workflow.
Asana
Asana is geschikt voor taakverdeling, projectinzicht en het organiseren van communicatie en samenwerking. Deze tool is met name handig voor teams en bedrijven die voor meerdere klanten aan meerdere projecten tegelijk werken. Functies zoals taakmeldingen, klantenportals en documentbeheer zijn hierin handig. Asana heeft verschillende weergaves, mogelijkheid tot urenregistratie en 100 gratis integraties.
Podio
Citrix Podio is een tool waarin bedrijven zelf aangepaste apps kunnen maken. Zonder enige kennis van code. Zo pas je de tool aan naar de wensen van jouw organisatie. De tool beschikt over verschillende functies, waaronder; projectportfoliomanagement, CRM en het volgen van sollicitanten. Opvallend: het brede scala aan interactiemogelijkheden, zoals Facebook-achtige “likes” en een interne chat.
Hoe kies je de tool die bij jou past?
Ons advies is om in ieder geval rekening te houden met het verschil tussen single en multi-management. Dit verschil vraagt namelijk automatisch om andere mogelijkheden van een tool. Handig om hier vooraf al rekening mee te houden.
- Is er bij jou sprake van single-projectmanagement, dan focus jij je namelijk binnen jouw bedrijf of jouw project op verschillende subtaken.
- Werk jij met verschillende klanten, aan verschillende projecten én heb jij verschillende taken? Dan is er bij jou eerder sprake van multi-management.
Heb je deze ook al gezien?
Mijn Modewereld trendguide september
Leesvoer #71