• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Hierom moet je zoekadvertenties combineren met banners
  • april 2021

Hierom moet je zoekadvertenties combineren met banners

TV is al lang niet meer de grootste budgetslurper van marketeers, wereldwijd gaat het meeste advertentiebudget naar online advertenties. Maar hoe combineer je die online advertenties het beste? Werken banners nog wel? En hoe zorg je er voor dat je het maximale uit je advertentiebudget haalt?

Wat lees je in dit blog?

· Hoe je het beste je advertentiebudget kunt verdelen tussen banners en zoekadvertenties;
· Zijn de leads van je zoekadvertentie wel echt alleen van je zoekadvertentie?;
· Is er een dynamisch effect van je banners op je zoekadvertentie?

 

De meest prominente online advertentievormen zijn zoekadvertenties en banners. 20 jaar geleden waren banners ontzettend populair, tegenwoordig wordt er een stuk minder op geklikt. Tegelijkertijd doen zoekadvertenties het juist erg goed en gaat hier steeds meer budget naartoe. Grote kans dat je allebei de vormen in je campagnes gebruikt, maar hoe combineer je deze twee? Hoe verdeel je het budget en hebben ze eigenlijk invloed op elkaar?

Er is al veel onderzoek gedaan naar het (langdurige) effect van banners en zoekadvertenties, hoe ze het apart van elkaar doen, maar ook hoe ze samen voor leads kunnen zorgen. Niet alleen het effect van de advertenties is onderzocht, maar ook hoe je het beste je budget kunt verdelen over deze twee vormen van adverteren, iets waar we in de praktijk mee uit de voeten kunnen dus.

Geduld is een schone zaak

Sommige statistieken van onze online advertentie zijn zó eenvoudig te meten en te interpreteren dat we soms andere relevante data vergeten. Wij kijken snel even naar het aantal clicks en leads die zijn binnengehaald en gaan weer door, maar hoe zit het met de langetermijneffecten?

De onmiddellijke effecten van banners en zoekadvertenties zijn snel duidelijk, maar hoe zit het nu met de dynamische effecten waarbij de ene advertentie effect heeft op de prestaties van de andere? Onderzoekers vermoeden dat een goede campagne met banners tot zoekopdrachten leidt, maar betekent dat dan ook dat je als marketeer dubbel betaalt omdat jouw doelgroep nu ook nog op de zoekadvertentie gaat klikken?

een vrouw die op haar laptop en op haar telefoon kijkt naar online advertenties

Heb je nog wel banners nodig?

Zoekadvertenties hebben over het algemeen een vele malen hogere relevantie dan die van de banneradvertentie, moet je dan nog wel geld in een banner stoppen? Onderzoekers denken van wel. Zoekadvertenties gaan uit van een ‘pull’ logica (zij trekken mensen die jouw product zoeken naar jouw site toe) waar banners een ‘push’ logica hebben (ze duwen mensen die misschien interesse hebben in jouw product in de richting van jouw site), je hebt de push dus nog steeds nodig naast de pull. Maar in welke verhouding dan?

Wetenschapper Kireyev en collega’s publiceerden in 2016 een onderzoek over de langdurige effecten van banner- en zoekadvertenties. Zij keken een jaar lang naar de wekelijkse advertentiebudgetten (voor banners- en zoekadvertenties) van een commerciële bank in Amerika. De bank besteedde jaarlijks ongeveer één miljoen dollar aan online advertenties, ongeveer gelijk verdeeld over banners- en zoekadvertenties. Omdat banners een stuk goedkoper zijn dan zoekadvertenties werd er in verhouding ongeveer per 26 banners 1 zoekadvertentie aangeschaft. Tijdens dit jaar hebben ze gekeken naar de effecten van toenames in het advertentiebudget voor beide advertentievormen.

De uitslag

· Door op langere termijn de resultaten te meten van online advertenties bleken deze meer op te leveren. Voor elke dollar die de bank had geïnvesteerd leverde een banner $1.24 op en een zoekadvertentie $1.75. Dit bedrag lag 10% en 38% hoger dan de kortetermijnresultaten deden vermoeden. De kans is dus groot dat bedrijven te weinig aan hun advertenties besteden omdat ze de effecten ervan onderschatten.

· Er zijn dynamische effecten gevonden! De banner zorgt voor meer zoekopdrachten, en dat fijn. Wil je dit uitproberen? Het duurt wel even voordat je dit in de resultaten terugziet, in bovenstaande studie werd dit effect ongeveer na twee weken duidelijk. Dit betekent wel dat je deels dubbele kosten hebt aan je zoekadvertenties die voortkomen uit je banners. Daar staat tegenover dat een bannercampagne voorafgaand aan je zoekadvertenties zorgt voor versterkend effect en kan leiden tot 15 – 20% meer leads (wie wil dat nu niet?!).

· De onderzoekers hebben naar aanleiding van dit onderzoek de volgende conclusie getrokken over je budget verdeling: zet 63% van je budget in op zoekadvertenties en 37% op je banners.

Conclusie

Banners zijn wel degelijk een belangrijk onderdeel van je marketingplan en die rol is vele male belangrijker dan de direct meetbare cijfers soms laten zien. Je moet banners echt zien als een push middel waarbij je de focus niet meer moet leggen op het binnenhalen van klikken, maar op het versterken van je zoekadvertentie. De echte leads komen vaak binnen via zoekadvertenties, dus wanneer je een budget verdeling moet maken is het verstandig om in verhouding hier meer budget op in te zetten.

Benieuwd naar het volledige onderzoek van Kireyev en zijn collega’s? Je vindt het artikel hier.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #50

Vier alternatieve biedstrategieën nu de ‘gemiddelde positie’ uit Google Ads verdwijnt
Emerce
De nieuwste wijziging in de werkwijze van Google Ads zoekwoorden
Marketingfacts
Auteursrecht: voorkom een boete & bescherm je eigen content
Frankwatching
Wat is het belang van reads (quality views) in influencer content?
Emerce
Positionering versus propositie: prettige wedstrijd
Marketingfacts
  • Inspiratie

WORLD PRESS PHOTO 2018

Rianne, Pim, Maarten en Joris deden inspiratie op bij ...
  • New Release

Mijn Modewereld campagne drieluik

De ideale combinatie; actualiteit en commercie
  • New Release

Unica relatiemagazine

CommUNICAtie: het relatiemagazine van Unica. We hebben dit jaar al veel ...
  • Leesvoer

Leesvoer #129

Google stopt met veiling zoekmachineposities in Android
Emerce
Account based marketing: in 8 stappen effectief op LinkedIn
Frankwatching
Instagram probeert open te zijn over zijn algoritme
Dutch cowboys
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken
Marketingfacts
3 redenen waarom AR een goudmijn is voor contentmarketeers
Frankwatching
  • Leesvoer

Leesvoer #96

Hoe zorg je dat je in een snel veranderend e-commercelandschap de consument blijft bereiken?
Emerce
Google komt met Web Stories: maak visuele verhalen SEO-proof
Frankwatching
Instagram viert 10-jarig bestaan met uitbreiden van shopping-functies naar IGTV en Reels
Dutchcowboys
Zo bespaar je geld op online advertising
Marketingfacts
De 20 beste Magento 2-modules van 2020
Frankwatching
  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Hierom moet je zoekadvertenties combineren met banners
  • april 2021

Hierom moet je zoekadvertenties combineren met banners

TV is al lang niet meer de grootste budgetslurper van marketeers, wereldwijd gaat het meeste advertentiebudget naar online advertenties. Maar hoe combineer je die online advertenties het beste? Werken banners nog wel? En hoe zorg je er voor dat je het maximale uit je advertentiebudget haalt?

Wat lees je in dit blog?

· Hoe je het beste je advertentiebudget kunt verdelen tussen banners en zoekadvertenties;
· Zijn de leads van je zoekadvertentie wel echt alleen van je zoekadvertentie?;
· Is er een dynamisch effect van je banners op je zoekadvertentie?

 

De meest prominente online advertentievormen zijn zoekadvertenties en banners. 20 jaar geleden waren banners ontzettend populair, tegenwoordig wordt er een stuk minder op geklikt. Tegelijkertijd doen zoekadvertenties het juist erg goed en gaat hier steeds meer budget naartoe. Grote kans dat je allebei de vormen in je campagnes gebruikt, maar hoe combineer je deze twee? Hoe verdeel je het budget en hebben ze eigenlijk invloed op elkaar?

Er is al veel onderzoek gedaan naar het (langdurige) effect van banners en zoekadvertenties, hoe ze het apart van elkaar doen, maar ook hoe ze samen voor leads kunnen zorgen. Niet alleen het effect van de advertenties is onderzocht, maar ook hoe je het beste je budget kunt verdelen over deze twee vormen van adverteren, iets waar we in de praktijk mee uit de voeten kunnen dus.

Geduld is een schone zaak

Sommige statistieken van onze online advertentie zijn zó eenvoudig te meten en te interpreteren dat we soms andere relevante data vergeten. Wij kijken snel even naar het aantal clicks en leads die zijn binnengehaald en gaan weer door, maar hoe zit het met de langetermijneffecten?

De onmiddellijke effecten van banners en zoekadvertenties zijn snel duidelijk, maar hoe zit het nu met de dynamische effecten waarbij de ene advertentie effect heeft op de prestaties van de andere? Onderzoekers vermoeden dat een goede campagne met banners tot zoekopdrachten leidt, maar betekent dat dan ook dat je als marketeer dubbel betaalt omdat jouw doelgroep nu ook nog op de zoekadvertentie gaat klikken?

een vrouw die op haar laptop en op haar telefoon kijkt naar online advertenties

Heb je nog wel banners nodig?

Zoekadvertenties hebben over het algemeen een vele malen hogere relevantie dan die van de banneradvertentie, moet je dan nog wel geld in een banner stoppen? Onderzoekers denken van wel. Zoekadvertenties gaan uit van een ‘pull’ logica (zij trekken mensen die jouw product zoeken naar jouw site toe) waar banners een ‘push’ logica hebben (ze duwen mensen die misschien interesse hebben in jouw product in de richting van jouw site), je hebt de push dus nog steeds nodig naast de pull. Maar in welke verhouding dan?

Wetenschapper Kireyev en collega’s publiceerden in 2016 een onderzoek over de langdurige effecten van banner- en zoekadvertenties. Zij keken een jaar lang naar de wekelijkse advertentiebudgetten (voor banners- en zoekadvertenties) van een commerciële bank in Amerika. De bank besteedde jaarlijks ongeveer één miljoen dollar aan online advertenties, ongeveer gelijk verdeeld over banners- en zoekadvertenties. Omdat banners een stuk goedkoper zijn dan zoekadvertenties werd er in verhouding ongeveer per 26 banners 1 zoekadvertentie aangeschaft. Tijdens dit jaar hebben ze gekeken naar de effecten van toenames in het advertentiebudget voor beide advertentievormen.

De uitslag

· Door op langere termijn de resultaten te meten van online advertenties bleken deze meer op te leveren. Voor elke dollar die de bank had geïnvesteerd leverde een banner $1.24 op en een zoekadvertentie $1.75. Dit bedrag lag 10% en 38% hoger dan de kortetermijnresultaten deden vermoeden. De kans is dus groot dat bedrijven te weinig aan hun advertenties besteden omdat ze de effecten ervan onderschatten.

· Er zijn dynamische effecten gevonden! De banner zorgt voor meer zoekopdrachten, en dat fijn. Wil je dit uitproberen? Het duurt wel even voordat je dit in de resultaten terugziet, in bovenstaande studie werd dit effect ongeveer na twee weken duidelijk. Dit betekent wel dat je deels dubbele kosten hebt aan je zoekadvertenties die voortkomen uit je banners. Daar staat tegenover dat een bannercampagne voorafgaand aan je zoekadvertenties zorgt voor versterkend effect en kan leiden tot 15 – 20% meer leads (wie wil dat nu niet?!).

· De onderzoekers hebben naar aanleiding van dit onderzoek de volgende conclusie getrokken over je budget verdeling: zet 63% van je budget in op zoekadvertenties en 37% op je banners.

Conclusie

Banners zijn wel degelijk een belangrijk onderdeel van je marketingplan en die rol is vele male belangrijker dan de direct meetbare cijfers soms laten zien. Je moet banners echt zien als een push middel waarbij je de focus niet meer moet leggen op het binnenhalen van klikken, maar op het versterken van je zoekadvertentie. De echte leads komen vaak binnen via zoekadvertenties, dus wanneer je een budget verdeling moet maken is het verstandig om in verhouding hier meer budget op in te zetten.

Benieuwd naar het volledige onderzoek van Kireyev en zijn collega’s? Je vindt het artikel hier.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Helloweekend

Hello Weekend #42

Alphaville - Forever Young
  • Helloweekend

Hello Weekend #109

OneRepublic - Run
  • Leesvoer

Trends 2023 – Leesvoer #170

8 socialmedia-trends die 2023 gaan & blijven domineren
Frankwatching
10 online designtrends voor 2023
Frankwatching
Content in 2023: Wat gaan we maken?
Marketingfacts
De SEO trends voor 2023
Marketingfacts
Google Ads in 2023: 6 ontwikkelingen die jouw performance verbeteren
Marketingfacts
  • Behind the scenes
  • BTC

Sneak peek

Ja hoor, ze staan op tafel ...
  • Leesvoer

Leesvoer #48

Zo schrijf je een briljante bio [7 tips]
Frankwatching
Social Media Update: advertenties in Instagram’s Ontdekken en de nieuwe desktopversie van Twitter
Marketingfacts
10 tips die zorgen dat alle bezoekers je website geweldig (slecht) vinden
Frankwatching
Aantal Facebook-gebruikers in Nederland stijgt weer
Dutchcowboys
Zo helpen online reviews bij de marketingstrategie
Emerce
  • New Release

Beeldconcept Gemeente Deventer

Beeldconcept Gemeente Deventer
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl