23.11.23
Blog
In het digitale tijdperk van nu bestaan er een hoop verschillende social media platforms om met je doelgroep in contact te komen. Denk aan Facebook, Instagram en TikTok. Voor de zakelijke berichten wordt LinkedIn gebruikt. Hoewel LinkedIn veel op Facebook lijkt, is dit zeker niet hetzelfde. Want wil je een LinkedIn-bericht krachtig maken en op laten vallen? Dan moet je echt een andere aanpak hanteren. In dit artikel leggen we uit hoe dit zit.
LinkedIn is op dit moment het meest gebruikte zakelijke platform en wordt gebruikt voor diverse doeleinden. Naast het onderhouden van contacten met je netwerk, kun je LinkedIn ook gebruiken voor het aantrekken van nieuw personeel en potentiële klanten. Bovendien kan je het eigenlijk ook zien als het digitale visitekaartje van jouw bedrijf. Het is dus belangrijk om relevante berichten te delen. Een aantrekkelijk bericht trekt de aandacht van de doelgroep en wekt interesse op. Met de volgende vijf tips kun je een indrukwekkend LinkedIn-bericht maken dat opvalt bij je doelgroep.
LinkedIn-berichten die opvallen, hebben vaak teksten die de doelgroep activeren. Dit doen ze door de nieuwsgierigheid van de doelgroep aan te wakkeren. Hoe jij dit kan toepassen in jouw social media berichten, is door te werken met signaalwoorden. Bijvoorbeeld;
Ook kun je nieuwsgierigheid prikkelen door de woorden als ‘hoe’ en ‘waarom’.
Gebruik kleur, opvallende kreten en foto’s in je berichten. Dit helpt in het laten opvallen van jouw bericht. Visuals maken je bericht krachtiger en zorgt ervoor dat het sneller wordt opgepikt tussen alle andere berichten. Hierdoor zullen jouw berichten ook sneller worden opgemerkt door nieuw personeel en potentiële klanten.
LinkedIn-gebruikers kunnen hashtags die zij interessant vinden volgen. Inspelen op deze hashtags is hiermee een effectieve manier om je LinkedIn-berichten beter zichtbaarheid en vindbaar te maken onder de relevante doelgroep. Maar welke hashtags passen bij jouw bericht? En hebben deze hashtags voldoende volgers? Daar is even wat onderzoek voor nodig. Gelukkig is dit niet ingewikkeld. Volg hiervoor de volgende 3 stappen:
Ook kan je jouw eigen bedrijfs-hashtag toevoegen, dit komt de herkenbaarheid van jouw merk ten goede. (Een extra tip: plaats de hashtags altijd onderaan de tekst, dit leest prettiger.)
Ben je al bekend met de term ‘snackable’? Dit is het aantrekkelijker maken van jouw teksten, wat ervoor zorgt dat mensen sneller de tekst lezen (in plaats van er snel voorbij scrollen). Eén van de manieren om dit te doen is door voldoende witruimtes tussen de alinea’s laten. Daarnaast werkt het goed om veel feitjes of cijfers zo overzichtelijk mogelijk weer te geven. Ons brein is namelijk sneller geneigd om een tekst te lezen die ‘snackable’ is. Cijfers kunnen hieraan bijdragen. Uit onderzoek van Pace University blijkt zelfs dat een oneven getal beter opvalt en langer blijft hangen dan een even getal. Een oneven getal zet je namelijk aan het denken en kost meer moeite om te verwerken. Pas dit inzicht toe op je titels.
Dus schrijf je een LinkedIn-bericht waarin je tips deelt of je redenen geeft waarom een potentiële medewerker bij jou moet komen werken? Schrijf dan de titel met een (oneven) cijfer. Bijvoorbeeld;
Wil je een nóg groter bereik voor jouw LinkedIn-berichten en gaat je post over een relatie of over een teamlid? Tag in jouw tekst dan relevante personen of het bedrijf. Deze tag is een goede aanvulling op het bericht.
Een LinkedIn-bericht op laten vallen vereist een andere focus dan bij Facebook. LinkedIn, een zakelijk platform met diverse toepassingen, heeft een actieve doelgroep die een aangepaste communicatiestijl vraagt. Trek de aandacht van je doelgroep of connecties door gebruik te maken van aantrekkelijke berichten die opvallen. Gebruik hiervoor signaalwoorden, visuals, hashtags en het taggen van andere accounts. Zo vergroot je het bereik en creëer je een krachtig LinkedIn-bericht.
Volg je ons al op LinkedIn? We komen graag met je in contact!