• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Inhakers
JOUW® bureau » Inhakers » JOUW® Black Friday 2022
  • november 2022

JOUW® Black Friday 2022

Je kent het vast. De Black Friday videobeelden uit Verenigde Staten. Hordes aan mensen, allemaal op jacht naar die ultieme deal. In de afgelopen 8 jaar wint dit concept ook in Nederland aan populariteit. Niet gek, wij Nederlanders zijn gek op koopjes! In het verleden keken we al eens naar do’s en don’ts rondom Black Friday. Dit jaar geen praktische tips, maar een inkijkje in de dag zelf. Lees je mee?

Ontstaan Black Friday

Voordat we de huidige Black Friday’s bekijken, duiken we eerst even de geschiedenis van deze dag in. Want wist je dat deze zo’n 150 jaar (!!!) teruggaat? Nederland beschikt niet over zo’n rijke historische achtergrond voor Black Friday. Het marketingconcept vloog namelijk pas rond 2015 digitaal over naar Nederland, waarschijnlijk tegelijk met de komst van de social media.


Bron: blackfridaynederland.nl

Copy-paste in Nederland?

De commerciële dag verschilt per land. Nederlanders en Amerikanen verschillen qua persoonlijkheid (en automatisch ook qua koopintentie) van elkaar. De nuchtere inslag van Nederlanders zorgt voor een minder urgente koopintentie en minder hysterische situaties in de winkelstraten. Black Friday campagnes moeten in Nederland dus op een meer geraffineerde wijze inspelen op de prijsbewustheid van de klant. Terwijl in de Verenigde Staten de commercials vaak juíst expliciet inspelen op emotie van de doelgroep (kopen, kopen, kopen!).

Maar vergeet niet, wij Nederlanders blijven erg gevoelig voor de loss-aversion. Bewust of onbewust willen we zo min mogelijk voordeel mislopen of ‘verliezen’. Geheel ongevoelig voor de Black Friday kortingen zijn we dus zeker niet.

Daarnaast heeft het gebrek aan historische oorsprong en culturele aanloop naar de dag ook een grote invloed. Vaak wordt de commerciële dag door velen gezien als iets ‘Amerikaans’, want niet in alle gevallen altijd een positieve associatie is bij Nederlanders. En daarnaast wordt er in Nederland natuurlijk geen Thanksgiving gevierd. Mensen hebben niet of minder vrij in deze periode, waardoor ze automatisch minder gelegenheid hebben om ‘op shopping spree’ te gaan.

 

Verenigde Staten & Nederland vergelijken

Persoonlijkheid, cultuur en historie dragen dus bij aan een ‘hype’ rondom deze dag. Maar ook commercieel verschillen Nederland en Verenigde Staten van elkaar. Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

🇺🇸 Verenigde Staten

  • dag wordt echt benut om assortiment ’te dumpen’
  • vaak strooien met extreme kortingen (70% tot 90%)
  • het doel is om concurrenten te verslaan
  • aankopen worden met name fysiek gedaan

🇳🇱 Nederland

  • dag wordt enkel benut als ‘extra actiedag’
  • kortingen zijn vaak minder extreem
  • het doel is om consumenten aankopen te laten doen
  • koopjesgekte speelt zich met name online af

Verwachting Nederlandse Black Friday 2022

Inflatie, je ontkomt er momenteel niet meer aan. Naar verwachting heeft dit ook zeker invloed op het koopjesfestijn dit jaar. Op verzoek van NU.nl deed brancheorganisatie INretail rondvraag in de sector. Wat blijkt? Winkels lijken écht wel minder happig te zijn op hoge kortingen.

Er is gewoonweg minder financiële ruimte voor, waardoor winkels zoeken naar een compromis om niet te veel van de hoognodige winst mis te lopen. Bijvoorbeeld door lagere percentages aan kortingen te hanteren of korting niet toe te passen op het gehele assortiment maar op één product.

Wij zijn benieuwd of dit effect ook terug te zien is in het (koop)gedrag van de consumenten.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Helloweekend

Hello Weekend #58

The Jackson 5 - I saw Mommy Kissing Santa Claus
  • Behind the scenes
  • BTC

Shootday Wensink Inbouw

Dinsdag verzorgden we samen met Jeroen Keep en Linda van Ark Visagie de fotografie ...
  • Inspiratie

WWF – Serial killer

Dat plastic een gevaar is voor onze oceanen, is al een tijdje bekend. Maar wat de ...
  • Behind the scenes
  • BTC

Campagnefotografie Mijn Modewereld

Een kijkje behind the scenes: vandaag waren wij bij ...
  • Leesvoer

Leesvoer #103

Het belang van professionele fotografie voor je (online) marketing
Marketingfacts
Affiliate marketing.. we horen er wenig over?
Dutch cowboys
Je merk is je motor: ga vandaag nog aan de slag met branding
Frankwatching
Search buiten de zoekmachines, slimme keuze of tijdverspilling?
Marketingfacts
Jaarrapportage: zo maak je communicatie meetbaar & zichtbaar
Frankwatching
  • New Release

Novon Huisstijl

Novon Huisstijl
  • Inhakers
JOUW® bureau » Inhakers » JOUW® Black Friday 2022
  • november 2022

JOUW® Black Friday 2022

Je kent het vast. De Black Friday videobeelden uit Verenigde Staten. Hordes aan mensen, allemaal op jacht naar die ultieme deal. In de afgelopen 8 jaar wint dit concept ook in Nederland aan populariteit. Niet gek, wij Nederlanders zijn gek op koopjes! In het verleden keken we al eens naar do’s en don’ts rondom Black Friday. Dit jaar geen praktische tips, maar een inkijkje in de dag zelf. Lees je mee?

Ontstaan Black Friday

Voordat we de huidige Black Friday’s bekijken, duiken we eerst even de geschiedenis van deze dag in. Want wist je dat deze zo’n 150 jaar (!!!) teruggaat? Nederland beschikt niet over zo’n rijke historische achtergrond voor Black Friday. Het marketingconcept vloog namelijk pas rond 2015 digitaal over naar Nederland, waarschijnlijk tegelijk met de komst van de social media.


Bron: blackfridaynederland.nl

Copy-paste in Nederland?

De commerciële dag verschilt per land. Nederlanders en Amerikanen verschillen qua persoonlijkheid (en automatisch ook qua koopintentie) van elkaar. De nuchtere inslag van Nederlanders zorgt voor een minder urgente koopintentie en minder hysterische situaties in de winkelstraten. Black Friday campagnes moeten in Nederland dus op een meer geraffineerde wijze inspelen op de prijsbewustheid van de klant. Terwijl in de Verenigde Staten de commercials vaak juíst expliciet inspelen op emotie van de doelgroep (kopen, kopen, kopen!).

Maar vergeet niet, wij Nederlanders blijven erg gevoelig voor de loss-aversion. Bewust of onbewust willen we zo min mogelijk voordeel mislopen of ‘verliezen’. Geheel ongevoelig voor de Black Friday kortingen zijn we dus zeker niet.

Daarnaast heeft het gebrek aan historische oorsprong en culturele aanloop naar de dag ook een grote invloed. Vaak wordt de commerciële dag door velen gezien als iets ‘Amerikaans’, want niet in alle gevallen altijd een positieve associatie is bij Nederlanders. En daarnaast wordt er in Nederland natuurlijk geen Thanksgiving gevierd. Mensen hebben niet of minder vrij in deze periode, waardoor ze automatisch minder gelegenheid hebben om ‘op shopping spree’ te gaan.

 

Verenigde Staten & Nederland vergelijken

Persoonlijkheid, cultuur en historie dragen dus bij aan een ‘hype’ rondom deze dag. Maar ook commercieel verschillen Nederland en Verenigde Staten van elkaar. Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

🇺🇸 Verenigde Staten

  • dag wordt echt benut om assortiment ’te dumpen’
  • vaak strooien met extreme kortingen (70% tot 90%)
  • het doel is om concurrenten te verslaan
  • aankopen worden met name fysiek gedaan

🇳🇱 Nederland

  • dag wordt enkel benut als ‘extra actiedag’
  • kortingen zijn vaak minder extreem
  • het doel is om consumenten aankopen te laten doen
  • koopjesgekte speelt zich met name online af

Verwachting Nederlandse Black Friday 2022

Inflatie, je ontkomt er momenteel niet meer aan. Naar verwachting heeft dit ook zeker invloed op het koopjesfestijn dit jaar. Op verzoek van NU.nl deed brancheorganisatie INretail rondvraag in de sector. Wat blijkt? Winkels lijken écht wel minder happig te zijn op hoge kortingen.

Er is gewoonweg minder financiële ruimte voor, waardoor winkels zoeken naar een compromis om niet te veel van de hoognodige winst mis te lopen. Bijvoorbeeld door lagere percentages aan kortingen te hanteren of korting niet toe te passen op het gehele assortiment maar op één product.

Wij zijn benieuwd of dit effect ook terug te zien is in het (koop)gedrag van de consumenten.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Inhakers

JOUW® French Fries Day

Een mooie dag voor frietspiratie!
  • Behind the scenes
  • BTC

Kerstpakket cadeau!

Laura kwam gisteren na de presentatie bij ...
  • Leesvoer

Leesvoer #18

Voice nu nog maar goed voor een half procent van de e-commerce verkopen
Dutchcowboys
Snapchat lanceert nu ook filters voor honden
Dutchcowboys
Marketing moet in 2019 terug naar de basis
Marketingfacts
Hé Google, wat kan ik optimaliseren om de omzet te verhogen?
Frankwatching
Influencer Marketing: zo kies je de juiste KPI's/
Frankwatching
  • Blog
maart 2021

Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics

  • Behind the scenes
  • BTC

JOUW® werk

CLM advies webinar
  • Helloweekend

Hello Weekend #82

Aerosmith - Dream On
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl