- november 2022
JOUW® Black Friday 2022
Ontstaan Black Friday
Voordat we de huidige Black Friday’s bekijken, duiken we eerst even de geschiedenis van deze dag in. Want wist je dat deze zo’n 150 jaar (!!!) teruggaat? Nederland beschikt niet over zo’n rijke historische achtergrond voor Black Friday. Het marketingconcept vloog namelijk pas rond 2015 digitaal over naar Nederland, waarschijnlijk tegelijk met de komst van de social media.
Bron: blackfridaynederland.nl
Copy-paste in Nederland?
De commerciële dag verschilt per land. Nederlanders en Amerikanen verschillen qua persoonlijkheid (en automatisch ook qua koopintentie) van elkaar. De nuchtere inslag van Nederlanders zorgt voor een minder urgente koopintentie en minder hysterische situaties in de winkelstraten. Black Friday campagnes moeten in Nederland dus op een meer geraffineerde wijze inspelen op de prijsbewustheid van de klant. Terwijl in de Verenigde Staten de commercials vaak juíst expliciet inspelen op emotie van de doelgroep (kopen, kopen, kopen!).
Maar vergeet niet, wij Nederlanders blijven erg gevoelig voor de loss-aversion. Bewust of onbewust willen we zo min mogelijk voordeel mislopen of ‘verliezen’. Geheel ongevoelig voor de Black Friday kortingen zijn we dus zeker niet.
Daarnaast heeft het gebrek aan historische oorsprong en culturele aanloop naar de dag ook een grote invloed. Vaak wordt de commerciële dag door velen gezien als iets ‘Amerikaans’, want niet in alle gevallen altijd een positieve associatie is bij Nederlanders. En daarnaast wordt er in Nederland natuurlijk geen Thanksgiving gevierd. Mensen hebben niet of minder vrij in deze periode, waardoor ze automatisch minder gelegenheid hebben om ‘op shopping spree’ te gaan.
Verenigde Staten & Nederland vergelijken
Persoonlijkheid, cultuur en historie dragen dus bij aan een ‘hype’ rondom deze dag. Maar ook commercieel verschillen Nederland en Verenigde Staten van elkaar. Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.
🇺🇸 Verenigde Staten
- dag wordt echt benut om assortiment ’te dumpen’
- vaak strooien met extreme kortingen (70% tot 90%)
- het doel is om concurrenten te verslaan
- aankopen worden met name fysiek gedaan
🇳🇱 Nederland
- dag wordt enkel benut als ‘extra actiedag’
- kortingen zijn vaak minder extreem
- het doel is om consumenten aankopen te laten doen
- koopjesgekte speelt zich met name online af
Verwachting Nederlandse Black Friday 2022
Inflatie, je ontkomt er momenteel niet meer aan. Naar verwachting heeft dit ook zeker invloed op het koopjesfestijn dit jaar. Op verzoek van NU.nl deed brancheorganisatie INretail rondvraag in de sector. Wat blijkt? Winkels lijken écht wel minder happig te zijn op hoge kortingen.
Er is gewoonweg minder financiële ruimte voor, waardoor winkels zoeken naar een compromis om niet te veel van de hoognodige winst mis te lopen. Bijvoorbeeld door lagere percentages aan kortingen te hanteren of korting niet toe te passen op het gehele assortiment maar op één product.
Wij zijn benieuwd of dit effect ook terug te zien is in het (koop)gedrag van de consumenten.
Heb je deze ook al gezien?
Black Friday e-mailmarketing: 7 last-minute optimalisaties
Leesvoer #74