JOUW® bureau » Case » Merk vernieuwing Pouw & Autohaas
Begin dit jaar klopten Pouw, Autohaas en PGA Nederland bij ons aan: en hoe zetten we marketing en communicatie in voor dit fusietraject? Een mooie uitdaging!
De deadline was van meet af aan in beton gegoten: 1 juni, de officiële fusiedag. Geen tijd te verliezen dus! We trapten ons proces af met een brainstorm met alle betrokkenen van Pouw, Autohaas en PGA. Hierbij verzamelden we informatie over beide organisaties, de geschiedenis, de cultuur, de doelgroepen en bovenal: drijfveren en ambities. Sterke input, want de basis voor het gemeenschappelijke merk werd al snel duidelijk. Aan de slag!
Begin dit jaar klopten Pouw, Autohaas en PGA Nederland bij ons aan: en hoe zetten we marketing en communicatie in voor dit fusietraject? Een mooie uitdaging!
De deadline was van meet af aan in beton gegoten: 1 juni, de officiële fusiedag. Geen tijd te verliezen dus! We trapten ons proces af met een brainstorm met alle betrokkenen van Pouw, Autohaas en PGA. Hierbij verzamelden we informatie over beide organisaties, de geschiedenis, de cultuur, de doelgroepen en bovenal: drijfveren en ambities. Sterke input, want de basis voor het gemeenschappelijke merk werd al snel duidelijk. Aan de slag!
Het oude logo van Pouw stond duidelijk op het netvlies van de doelgroep: het werd toegepast op auto’s, kentekenplaten, het tenue van voetbalteam Go Ahead Eagles en verschillende communicatiemiddelen. Omdat bij een fusietraject twee merken samenkomen, kozen we ervoor om het logo te transformeren naar een versie waarin iedereen zich herkent. Een nieuwe identiteit voor Pouw én Autohaas. We gingen aan de slag met een logorevolutie: zelfde naam, nieuwe typografie, nieuwe kleuren. De subtiele beweging bij de letter P verwijst naar dynamiek en snelheid en de stevige W bekrachtigt de solide merknaam. We gaven het logo ook een nieuwe kleur: deze komt voort uit het DNA en sluit aan bij de beleving die Pouw wil bereiken bij de doelgroep. Het nieuwe logo is uniek en onderscheidend ten opzichte van concurrenten. En gewoon mooi. Ook belangrijk 😉
Om de identiteit en kernwaarden van zowel Autohaas als Pouw Automotive boven water te halen, zijn we aan de slag gegaan met een strategisch kaartspel. We begeleidden medewerkers bij het intuïtief leggen van kaarten die passen bij de organisatie. De ene kaart weegt zwaarder dan de ander, wat de kernwaarden rangschikt naar mate van belangrijkheid.
Met alleen een logo zijn we er natuurlijk niet. Tijd voor the next step: het doorvertalen van het logo naar de (corporate) communicatiemiddelen. We trokken de lijn vanuit het logo door en namen het huidige beeldgebruik in de uitingen van Pouw en de merken die ze voeren onder de loep. We zochten de grenzen op en goten de nieuwe identiteit over de vormentaal. En zie daar: de visuele basis voor alle toekomstige communicatie !
We vingen de merkvernieuwing van dit fusietraject in een corporate film. Met deze film werd het nieuwe merk intern aan alle collega’s van Pouw, Autohaas en PGA Nederland geïntroduceerd. Enjoy!
Wát een traject was dit! We konden niet wachten om te knallen en een stevig merk neer te zetten. En we stropen de mouwen alvast op om de merkontwikkeling van A tot Z te implementeren. Good times!